Εδώ και μήνες στο σπίτι με ελάχιστες κοινωνικές επαφές και μετά στοιβαγμένος σε τρένα και λεωφορεία στο δρόμο για τη δουλειά. Γεμάτα κόσμο κέντρα πόλεων και μετά περιορισμοί στις συναντήσεις ατόμων στην ύπαιθρο. Και ας μη ξεχνάμε τη συζήτηση μηνών για τα υπέρ και κατά της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας. Οι τελευταίες μήνες είναι
γεμάτοι παράδοξα γεγονός που καθιστά κάθε επιπλέον περιοριστικό μέτρο ένα τεστ αντοχής των πολιτών.Ο Γιούργκεν Μες από το Πανεπιστήμιο του γερμανικού Ομοσπονδιακού Στρατού στο Μόναχο ειδικεύεται στην κοινωνική ψυχολογία και την επίλυση διενέξεων. Θεωρεί ότι ο μόνος τρόπος για να πειστεί η κοινή γνώμη για την ορθότητα των μέτρων είναι να εξηγηθούν σωστά και αναλυτικά στους πολίτες. Είναι πεπεισμένος ότι με την επιβολή προστίμων και κάθε είδους απειλές και νουθεσίες ο κόσμος δεν πείθεται να κάνει αυτό που πρέπει.
Το 70% υπέρ τηςυποχρεωτικής τηλεργασίας
Όπως και σε κάθε αντιπαράθεση ισχύει και σε αυτή τη περίπτωση ότι οι επικριτές έχουν δυνατότερη φωνή από εκείνους που επικροτούν. Εδώ και μήνες στη Γερμανία η πλειοψηφία στηρίζει σταθερά τα περιοριστικά μέτρα και το λοκντάουν. Όσον αφορά ωστόσο επιμέρους μέτρα οι απόψεις των πολιτών διίστανται. Σε πρόσφατη δημοσκόπηση της YouGov για λογαριασμό του γερμανικού πρακτορείο ειδήσεων dpa το 70% των ερωτηθέντων τάχθηκε υπέρ μιας υποχρεωτικής τηλεργασίας, αλλά μόλις ένα 49% για τον περιορισμό ή ακόμα και τη διακοπή λειτουργίας των μέσων συγκοινωνίας. Το γεγονός ότι στις σφυγμομετρήσεις ένα 80% των ερωτηθέντων αποδέχονται τα μέτρα ως σωστά δεν θα έπρεπε να μας καθιστά υπερβολικά αισιόδοξους, προειδοποιεί ο γερμανός ειδικός και επισημαίνει ότι επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι πολύ συχνά οι απόψεις μας διαφέρουν καθοριστικά από τη συμπεριφορά μας.
Οι αρμόδιοι τόσο σε ομοσπονδιακό, όσο και σε τοπικό επίπεδο συμφωνούν ότι δεν αρκούν οι κανόνες για να τεθεί υπό έλεγχο η πανδημία. Οι πολίτες θα πρέπει να είναι πεπεισμένοι ότι τα μέτρα έχουν νόημα και ότι τα κατανοούν. Έχει επομένως σημασία ποιός και με ποιό τρόπο στέλνει στους πολίτες ποιά μηνύματα.
Δεκάδες εκατομμύρια για την ενημέρωση των πολιτών
Τόσο η κυβέρνηση στο Βερολίνο, όσο και το υπουργείο Υγείας καταβάλλουν προσπάθειες να ενημερώσουν όσο το δυνατόν πληρέστερα τους πολίτες με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ενός ειδικού καναλιού στην υπηρεσία μηνυμάτων Telegram, με καταχωρήσεις σε ιστοσελίδες και αφίσες στους δρόμους, αλλά και δημοσιεύσεις στους δικούς τους ιστότοπούς τους και φυλλάδια. Ο προϋπολογισμός της ομοσπονδιακής υπηρεσίας Τύπου για την τρέχουσα χρονιά ανέρχεται στα 18,2 εκατομμύρια ευρώ.
Υπέρ του εμβολιασμού και των υγειονομικών μέτρων το υπουργείο Υγείας και το επιδημιολογικό ινστιτούτο Robert Koch έχουν ξεκινήσει ξεχωριστή εκστρατεία ενημέρωσης. Ο σχεδιασμός της εκστρατείας ανατέθηκε και σχεδιάστηκε στην ιδιωτική εταιρία επικοινωνίας Scholz & Friends με προϋπολογισμό 25 εκατομμύρια ευρώ και φέρει τον τίτλο «Σηκώνουμε τα μανίκια». Το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων διατίθεται για αφίσες σε δρόμους και πλατείες, αλλά και ψηφιακές καταχωρήσεις στο διαδίκτυο.
Μαρτίνα Χέρτσογκ, Ανε-Μπεατρίς Κλάσμαν, Κάρστεν Χόφμαν, dpa
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος