Σε πολύ δύσκολη θέση βρέθηκαν κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, πρώτες μέρες εφαρμογής των μέτρων
επιστροφής στην κανονικότητα στη διασκέδαση για τους εμβολιασμένους, οι επιχειρηματίες του κλάδου, αφού δεν έλειψαν οι λεκτικοί διαπληκτισμοί ακόμα και με τακτικούς πελάτες τους κατά τη διάρκεια των ελέγχων ταυτοποίησης του εμβολιασμού.Μπορεί οι επιχειρηματίες να είδαν μετά από πολύ καιρό τα καταστήματά τους γεμάτα, τους τζίρους τους να ανεβαίνουν και τη διασκέδαση να επανέρχεται σε πολύ μεγάλο βαθμό σε ρυθμούς προ κορονοϊού, ωστόσο, υπήρξαν και στιγμές έντασης κατά τον άχαρο ρόλο του ελέγχου.
Καταγράφηκαν περιπτώσεις, κατά τις οποίες πελάτες για χρόνια καταστημάτων εστίασης και διασκέδασης, αλλά ανεμβολίαστοι, επέμεναν να μπουν σε αυτά, προκαλώντας… «έμφραγμα» στους επιχειρηματίες, ενώ μικροεντάσεις εξαιτίας των καθυστερήσεων δημιουργήθηκαν και στις πολύ μακριές ουρές έξω κυρίως από μεγάλα καταστήματα διασκέδασης, προκειμένου να γίνουν οι προβλεπόμενοι έλεγχοι.
Μάλιστα, κάποιοι επιχειρηματίες αναγκάστηκαν να πάρουν και ρίσκο, όταν τακτικοί πελάτες τους διαβεβαίωναν ότι είναι πλήρως εμβολιασμένοι, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να το αποδείξουν, μια και ισχυρίστηκαν ότι από βιασύνη ξέχασαν το κινητό στο σπίτι ή ότι εκείνη τη στιγμή δεν ανοίγει.
Στιγμές έντασης δημιουργήθηκαν και σε εξωτερικούς χώρους αμιγώς για εμβολιασμένους καταστημάτων, όταν ανεμβολίαστοι επιχείρησαν να καθίσουν σε αυτούς, αλλά υπάλληλοι τους είπαν ότι κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται.
Κατά τον ίδιο, σε γενικές γραμμές και σε ολόκληρη τη χώρα οι επιχειρηματίες συμμορφώθηκαν με τις επιταγές του νόμου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει στο ethnos.gr, κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου έγιναν περίπου 100.000 έλεγχοι σε καταστήματα εστίασης, με τους παραβάτες να ανέρχονται στο 0,3% του συνόλου.
Πολύ μεγάλη προσοχή στους ελέγχους
Οι έλεγχοι απαιτούν πολύ μεγάλη προσοχή από την πλευρά των επιχειρηματιών, αφού από ένα λάθος μπορεί να μπλέξουν άσχημα. Να πληρώσουν υψηλά πρόστιμα, να σφραγιστεί το κατάστημά τους και μετά να τρέχουν για να αποδείξουν ότι δεν είναι… ελέφαντες.
«Να σας πω περιστατικό που έτυχε στο δικό μου κατάστημα. Πολύ φίλος και συνάδελφος, ιδιοκτήτης μεγάλου εστιατορίου της Θεσσαλονίκης, ήρθε στο μαγαζί μου με τον πατέρα του για να φάνε. Μου είπαν ότι είναι εμβολιασμένοι και τους έβαλα στο κατάστημα. Πήγα να ελέγξω τα πιστοποιητικά του εμβολιασμού, αλλά το ένα δε γινόταν δεκτό. Επέμεινα να το σκανάρω, αλλά πάλι δε γινόταν δεκτό. Τελικά διαπιστώσαμε ότι είχε λήξει στις 6 Οκτωβρίου. Αν ο συγκεκριμένος άνθρωπος ερχόταν στο κατάστημά μου δύο μέρες νωρίτερα, το πιστοποιητικό του θα ήταν σε ισχύ και κατά πάσα πιθανότητα δε θα τον έλεγχα ξανά, αν ερχόταν πάλι δύο-τρεις μέρες αργότερα», λέει στο ethnos.gr ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ Νομού Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Επιτροπίδης.
Κατά τον ίδιο, σε πολύ δύσκολη θέση απέναντι στο νόμο έρχεται ο επιχειρηματίας, όταν κάποιος πελάτης έχει μαζί του το πιστοποιητικό αλλά και την ταυτότητα κάποιου εμβολιασμένου δικού του ατόμου, ενώ εκείνος είναι ανεμβολίαστος.
«Στην πόρτα θα ελέγξουμε το πιστοποιητικό και το ονοματεπώνυμό του στην ταυτότητα. Μπορεί να μη δούμε την ηλικία, ώστε να διαπιστώσουμε, αν η ταυτότητα είναι του μπαμπά του ή του… παππού του. Αν γίνει έλεγχος από την αστυνομία και διαπιστωθεί ότι το πιστοποιητικό είναι πλαστό, ο πελάτης, για να μην πάει στο αυτόφωρο, μπορεί να πει ότι δε με έλεγξε το κατάστημα. Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να τρέξεις για να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας. Θα πρέπει να κάνεις μήνυση στον πελάτη για πλαστό πιστοποιητικό. Επίσης, θα πρέπει να καταθέσεις και ασφαλιστικά μέτρα, προκειμένου να μη σφραγισθεί το κατάστημα και πληρώσεις πρόστιμο χιλιάδων ευρώ, μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση», τονίζει ο κ. Επιτροπίδης.
Θα «κατρακυλήσουν» οι τζίροι το χειμώνα
Όπως υποστηρίζει ο κ. Καββαθάς, ακόμα και αν συνεχιστούν τα μέτρα κανονικότητας για τους εμβολιασμένους στο χώροι της εστίασης και της διασκέδασης, οι επιχειρηματίες του κλάδου θεωρούν δεδομένο ότι μόλις σφίξει για τα καλά ο καιρός, οι τζίροι τους θα «κατρακυλήσουν».
«Μόλις, εξαιτίας του κρύου, θα σταματήσουν να χρησιμοποιούνται οι εξωτερικοί χώροι, είναι δεδομένο ότι θα βρεθούμε αντιμέτωποι με μεγάλη πτώση των τζίρων. Τα άτομα μέχρι σαράντα ετών, οι οποίοι διασκεδάζουν περισσότερο από τις άλλες ηλικίες, είναι εμβολιασμένοι σε ποσοστό αρκετά χαμηλότερο του 50%. Επίσης, υπάρχουν και οι μεικτές παρέες, ενώ ακόμα και εμβολιασμένοι φοβούνται να μπουν σε γεμάτα καταστήματα χωρίς μέτρα προστασίας. Όλα αυτά σημαίνουν ότι θα χάσουμε πολλούς πελάτες», σημειώνει ο κ. Καββαθάς.
πηγή ethnos.gr