Στη νέα μελέτη του, που παρουσιάστηκε την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2019 από τον Άγγελο Τσακανίκα, Επιστημονικό Σύμβουλο του Ιοβε και Επίκουρο Καθηγητή του ΕΜΠ, στο πλαίσιο του 2ου Συνεδρίου για την Εκμηχάνιση της Ελληνικής Γεωργίας, που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (Σ.Ε.Α.Μ.), το ΙΟΒΕ έκανε λόγο για ανάγκη ανανέωσης του στόλου των γεωργικών ελκυστήρων (τρακτέρ).
Το ΙΟΒΕ κάνει λόγο για υψηλή μέση ηλικία, μέτρια ιπποδύναμη και χαμηλό «φυσικό» ρυθμό ανανέωσης, ζητώντας τη λήψη των απαραίτητων μέτρων πολιτικής και την παροχή των κατάλληλων κινήτρων προς τους αγρότες.
Το Ίδρυμα προτείνει ένα πρόγραμμα απόσυρσης παλαιών ελκυστήρων και παροχής κινήτρων για την απόκτηση νέων, εξοπλισμένων με νέες τεχνολογίες, ώστε να αυξηθεί η αποδοτικότητα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, να διευκολυνθεί η προσπάθεια αναδιάρθρωσης των παραγωγικών δομών του πρωτογενούς τομέα, να προωθηθεί η επιχειρηματικότητα και να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας των αγροτών, συμβάλλοντας ακόμα και στη μείωση των εκπομπών CO2.
Το πρόγραμμα προβλέπει την επιβολή τελών Κυκλοφορίας σε υφιστάμενους και νέους ελκυστήρες, ενώ το κριτήριο της επιδοματικής ενίσχυσης είναι η ιπποδύναμη του νέου ελκυστήρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα, τα τροχοφόρα αγροτικά μηχανήματα απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας.
Ωστόσο, έντονες είναι οι αντιδράσεις στους κόλπους του αγροτικού κόσμου, με το Αγροτικό και Κτηνοτροφικό Κόμμα Ελλάδος (ΑΚΚΕΛ) να εκδίδει οργισμένη ανακοίνωση:
«Δεν γνωρίζει το ΙΟΒΕ ότι τα τέλη κυκλοφορίας είναι ανταποδοτικά; Δηλαδή θα ασφαλτοστρώσουν τους δρόμους και τα μονοπάτια στα χωράφια και θέλουν να βάλουν τέλη ανταποδοτικά; Γνωρίζουν ότι πολλοί δρόμοι είναι ιδιωτικοί; Γνωρίζουν ότι με τα τέλη κυκλοφορίας στα τρακτέρ (!!!) χτυπούν τους φτωχούς γεωργούς που δε μπορούν να αλλάξουν τα οχήματά τους; Μήπως αυτός είναι ο τελικός στόχος του ΙΟΒΕ, δεδομένου ότι από εκεί ξεκίνησε ο περιβόητος Στουρνάρας;»