Αυτό το μεγαλείο της Ορθόδοξης Θεολογίας γιορτάστηκε σεμνομεγαλόπρεπα στην Ιερά Μητρόπολη Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου, σε όλες τις Ενορίες. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ, προέστη της Ακολουθίας του Όρθρου και της Πανηγυρικής Θείας Λειτουργίας στη Μεγαλώνυμο Κωμόπολη του Παλαιοχωρίου, όπου και ο λαμπρότατος και περικαλλής Ναός των Αγίων Αρχαγγέλων, του οποίου Προϊστάμενος είναι ο τ. Πρωτοσύγκελλος και Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Παν. Αρχιμ. π. Ιγνάτιος Ριγανάς και Εφημέριος ο Παν. Αρχιμ. π. Σπυρίδων Τόψης. Στην Ευχαριστιακή Σύναξη μετείχαν ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Παν. Αρχιμ. π. Δωρόθεος Ζέρβας και οι Παν. Αρχιμ. π. Χριστόδουλος Στυλιανός, π. Γαβριήλ Καλαντζής και π. Σπυρίδων Τόψης ως και ο Διάκονος π. Χρυσόστομος Κουτλουμουσιανός.
Μέσα σε ένα Λαμπροστόλιστο Ναό προσήλθε ο φιλάγιος Λαός της Κωμοπόλεως του Παλαιοχωρίου με επικεφαλής τους Βουλευτές Χαλκιδικής κ.κ. Ιωάννη Γιώργο και Απόστολο Πάνα, την Αντιπεριφερειάρχη κα Αικατερίνη Ζωγράφου, τους Αντιδημάρχους κ.κ. Νικόλαο Αυγερινό, Κωνσταντίνο Πασχάλη και κα Μαρία Ενεχηλίδου, τη Δημοτική Σύμβουλο κα Δήμητρα Μανωλούδα, τον Πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου κ. Αστέριο Τζιτζιρίκα, τους Προέδρους Στανού κ. Δημήτριο Τριανταφυλλίδη και Παλαιοχωρίου κ. Γρηγόριο Κατσιαρμά κ.ά.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος, με αφορμή το Ιερό Αποστολικό Ανάγνωσμα της Εορτής, από την προς Εβραίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου (Εβρ. β΄ 2-10), αναφέρθηκε τόσο στην υπόσταση και τη φύση του Αγγελικού Κόσμου, όσο και στην υπόσταση και την φύση του ανθρωπίνου προσώπου. Παρετήρησε, λοιπόν, ότι η φύση (υπόσταση) του ανθρώπου είναι υλικοπνευματική, ότι δηλαδή έχει ρίζες και στον υλικό κόσμο που έπλασε ο Θεός και στον πνευματικό κόσμο, μιας και η ανθρώπινη ψυχή είναι το κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα που διαχωρίζει τον άνθρωπο από οιοδήποτε άλλο πλάσμα πάνω στη γη. Είμαστε κράμα γης και ουρανού, είμαστε πλασμένοι από χώμα και από την ανασεμιά του Θεού, που Εκείνος ενεφύσησε μέσα μας ”καί ἐγένετο ὁ ἄνθρωπος εἰς ψυχήν ζῶσαν”! Ο Απόστολος Παύλος, διερωτώμενος «τί ἐστίν ἄνθρωπος…;», δηλαδή, «Κύριε, ποιά αξία έχει ο άνθρωπος;» (Εβρ. β΄ 6), θα μας πει γι αυτόν τον μικρόκοσμο και μικρόθεο ﮲ Κύριε «ἠλάττωσας αὐτόν βραχύ τι παρ΄ ἀγγέλους, δόξῃ καί τιμῇ ἐστεφάνωσας αὐτόν, πάντα ὑπέταξας ὑποκάτω τῶν ποδῶν αὐτοῦ», δηλαδή, Κύριε «έπλασες τον άνθρωπο λίγο κατώτερο από τους αγγέλους, με δόξα και τιμή τον εστεφάνωσες ως βασιλέα της φύσεως, και όλα τα υπέταξες κάτω από τα πόδια του» (Εβρ. β΄ 7-8)!
Συνεχίζοντας ο ομιλητής, με αφορμή και πάλι το Ιερό Κείμενο του Θείου Παύλου﮲ «Οὐ γάρ ἀγγέλοις ὑπέταξε (ὁ Θεός) τήν οἰκουμένην τήν μέλλουσαν, περί ἧς λαλοῦμεν», δηλαδή, «Ο Θεός δεν υπέταξε σε αγγέλους τον νέο κόσμο, ο οποίος έμελλε να εγκαθιδρυθεί από τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό…» (Εβρ. β΄ 5), ανέλυσε κατά το δυνατόν τη φύση του Αγγελικού Κόσμου. Η αγγελολογία έχει τις ρίζες της στον Ιουδαϊσμό και στον Χριστιανισμό, αλλά και σε άλλα πρό Χρίστου Θρησκεύματα γίνεται λόγος γι αυτούς, όπως π.χ. στον Ζωροαστρισμό. Κατά την Ιερά Παράδοση της Εκκλησίας του Χριστού, ο φύλακας Άγγελος δίνεται στον άνθρωπο κατά το Άγιο Βάπτισμά του. Αυτό το γεγονός μπορούμε να το βιώσουμε καλύτερα από τη 5η Ευχή προς Κατηχουμένους που η Εκκλησία μας και σήμερα χρησιμοποιεί. Εδώ ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας στις Κατηχήσεις του μας ομιλεί ότι ο κάθε άνθρωπος συνοδεύεται στη ζωή του από φύλακα Άγγελο για να τον λυτρώνει από κάθε παγίδα του Διαβόλου σε κάθε στιγμή της ζωής του. Επίσης τονίζει ότι ο φύλακας άγγελος παρασχέθηκε από τον Θεό για τη σωματική και ψυχική προστασία του ανθρώπου, για τούτο και χαρακτηρίζεται από τον Ψαλμωδό ανύστακτος φυλάσσων τον άνθρωπο (Ψαλμ. 120, 3) . Άλλωστε και ο Απόστολος Παύλος στην προς Εβραίους του διακηρύσσει: «Ο φύλαξ άγγελος υπηρετεί την σωτηρία του ανθρώπου» (Εβρ. α, 14). Και στις Πράξεις των Αποστόλων τονίζεται από τον Λουκά ότι ο άγγελος είναι λειτουργικό πνεύμα του Θεού που λυτρώνει τον άνθρωπο σε επικίνδυνες περιστάσεις (Πράξ. ε΄, 19. ιβ΄, 7-8. θ΄,11. Λουκ. ιστ΄ 22).
Ο ομιλητής διεσαφήνισε ότι η Θεολογία μας τις πληροφορίες της για τον Αγγελικό Κόσμο λαμβάνει από το πολύτιμο έργο του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου «Περί της Ουρανίου Ιεραρχίας », όπου τονίζεται ότι εννέα είναι τα Τάγματα των Αγγέλων: «Αγγελοι, Αρχάγγελοι, Θρόνοι, Κυριότητες, Αρχαί, Εξουσίαι, Δυνάμεις, Χερουβείμ και Σεραφείμ». Σύμφωνα με αυτά οι Άγγελοι είναι Ουράνιες υπάρξεις που δημιουργήθηκαν από τον Θεό Πατέρα πριν από τον υλικό κόσμο και τον άνθρωπο. Είναι δημιουργημένοι κατ’ εικόνα Θεού, όπως και ο άνθρωπος, δεν έχουν όμως υλικό σώμα, δεν έχουν ανάγκες, δεν υπόκεινται σε φθορά ή θάνατο, αλλά φέρουν «αιθέριον τί και λεπτόν σώμα».
Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός δίνει τον εξής ορισμό: «Ο Άγγελος είναι φύση νοερή, αεικίνητη, αυτεξούσια, ασώματη. Υπηρετεί τον Θεό και είναι κατά Χάριν αθάνατος. Όμως, τα ουσιώδη γνωρίσματα και τη σύσταση της φύσεώς του, μόνον ο Θεός Δημιουργός τα γνωρίζει. Ονομάζεται βέβαια ασώματος και άυλος σε σχέση μ’ εμάς τους ανθρώπους, γιατί κάθε τι που συγκρίνεται με τον Θεό, τον μόνο ασύγκριτο, άναρχο και αΐδιο, βρίσκεται παχύ και υλικό». Μάλιστα δεν έχουν φύλο, γιατί η φύση τους είναι πνευματική και είναι κατά Χάριν αθάνατοι, πολλαπλασιάζονται δε αρρήτως.
Τέλος ο Επίσκοπός μας κήρυξε ότι έχουν πλαστεί οι Άγγελοι με το χάρισμα του αυτεξουσίου, όπως και ο άνθρωπος, και μπορούν να επιλέξουν υπακοή ή ανυπακοή στον Θεό. Ο Μέγας Βασίλειος λέει ότι προορισμός τους είναι «Να μένουν και να προκόπτουν στο αγαθό, αλλά εάν το θελήσουν να τρέπονται προς το χειρότερο».
Και πέρανε την ομιλία του ο Σεβασμιώτατος λέγοντας: «Σήμερα γιορτάζουμε τη στεντόρεια φωνή του Αρχαγγέλου Μιχαήλ που φώναξε στα Τάγματα των αδελφών του Αγγέλων: ” Πρόσχωμεν ! Ας στοχασθούμε τί μεν είναι ο Θεός, τί δε είναι ο Άγγελος. Ο μεν Θεός είναι Δεσπότης και Δημιουργός των Αγγέλων. Εμείς δε οι Άγγελοι, είμαστε δούλοι και κτίσματα Θεού”! Όλοι μαζί, λοιπόν, ας υμνήσουμε την Τριαδική Θεότητα αναφωνώντας τον Θείο και Αγγελικό Ύμνο: ” Άγιος, Άγιος, Άγιος Κύριος Σαβαώθ, πλήρης ο Ουρανός και η Γη της Δόξης Αυτού”!».









