13.10.23

Πρόστιμο στο Λ.Τ. Δήμου Σιθωνίας 553.311,00€ από την Π.Ε.Χαλκιδικής μετά από την Οριστική Έκθεση ελέγχου πρόκλησης ρύπανσης στο Πόρτο Κουφό - 5 οι παραβάσεις

 


Θαλάσσια ρύπανση συνολικής έκτασης περίπου 100τ.μ. προκλήθηκε στις 5 Ιουλίου 2023, πλησίον του κρηπιδώματος εντός του λιμένα Πόρτο Κουφό Χαλκιδικής, από ρήξη δεξαμενής αποθήκευσης πετρελαιοειδών καταλοίπων. Για την ρύπανση πραγματοποιήθηκε  αυτοψία  από τη Π.Ε. Χαλκιδικής όπου διαπιστώθηκαν 4 σοβαρές παραβάσεις και 1 μέτρια 

Για τις σοβαρές παραβάσεις επιβλήθηκε πρόστιμο 553.311,00€

Α. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ

Στις  07/07/2023. πραγματοποιήθηκε  αυτοψία  από  τον  Αναπληρωτή  Προϊστάμενο  του  Τμήματος Περιβάλλοντος & Υδροοικονομίας της Δ/νσης Ανάπτυξης & Περιβάλλοντος της Π.Ε. Χαλκιδικής  κ. Φωτιάδη Ιωάννη, για τον έλεγχο περιστατικού ενδεχόμενης ρύπανσης του θαλάσσιου και παράκτιου χώρου πλησίον του  Λιμένος  του  Πόρτο  Κουφό,  καθώς  και  της  τήρησης  των  περιβαλλοντικών  όρων και  της  κείμενης περιβαλλοντικής νομοθεσίας στη δραστηριότητα Λιμένας Πόρτο Κουφό που λειτουργεί  στη θέση Πόρτο Κουφό, Π.Ε. Χαλκιδικής με αρμόδιο Φορέα το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Δήμου Σιθωνίας.

Η αυτοψία διενεργήθηκε κατόπιν έγγραφης και επώνυμης καταγγελίας του Συλλόγου Επαγγελματιών Τορώνης, Καλαμιτσίου,  Τριστινίκας,  Πόρτο  Κουφό  Χαλκιδικής  για  “  … άμεση  παρέμβαση  καθαρισμού  της  εξαιρετικά ανησυχητικής  ρύπανσης  στο θαλάσσιο και  παράκτιο χώρο του λιμανιού Πόρτο Κουφό Χαλκιδικής  από διαρροή δεξαμενής συλλογής και απόρριψης χρησιμοποιημένων λαδιών και πετρελαίων, μηχανοκίνητων αλιευτικών σκαφών”.

Κατά  την  αυτοψία  συντάχθηκε  η  18 σχετική  Έκθεση  Αυτοψίας,  η  οποία  υπογράφηκε  από  τον προαναφερθέντα ελεγκτή και την εκπρόσωπο του Δήμου Σιθωνίας, κ Μπαλάση Αγγελική.

Κατά την αυτοψία και από τον έλεγχο των στοιχείων που συγκεντρώθηκαν και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Φορέας Λιμενικό Ταμείο Δήμου Σιθωνίας δεν υπέβαλε απολογητικό υπόμνημα και το γεγονός ότι από τα

στοιχεία της επιθεώρησης τεκμαίρεται  ότι  είναι  ο αρμόδιος φορέας λειτουργίας  του Λιμένος του Πόρτο

Κουφό, διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα:


Β. ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ 

Διαπιστώθηκαν οι κάτωθι παραβάσεις των διατάξεων της κείμενης περιβαλλοντικής νομοθεσίας, οι οποίες αξιολογήθηκαν ως προς τη σοβαρότητα τους σύμφωνα με τα κριτήρια του τρίτου εδαφίου της παρ. 15β. του άρθρου 20 του Ν.4014/2011 και τις διατάξεις της (8) σχετικής, ως εξής:

Παραβάσεις της παρ. 15 του άρθρου 20 του Ν.4014/2011 (ΣΗΜΑΝΤΙΚΗΣ   σοβαρότητας)  

Παράβαση 1  



Πρόκληση ρύπανσης στο θαλάσσιο περιβάλλον,  κατά την έννοια του άρθρου 2 του Ν. 1650/1986,  λόγω 
διαρροής χρησιμοποιημένων μηχανελαίων στη θάλασσα τα οποία σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κατάλογο Αποβλήτων  χαρακτηρίζονται  ως  επικίνδυνα,  από  παρακείμενη  δεξαμενή  συγκέντρωσης,  σε  σημαντική έκταση και μεγάλη ποσότητα που προκαλεί ή ενδέχεται να προκαλέσει ουσιαστικές σημαντικές βλάβες στην ποιότητα του νερού ή της θαλάσσιας πανίδας ή χλωρίδας κατά παράβαση του άρθρου 35 του Ν. 4819/2021 και του άρθρου 1 του Ν. 1650/1986. Σημειώνεται ότι ο ελεγχόμενος Φορέας δεν υπέβαλε απόψεις παρά το γεγονός ότι του δόθηκε προθεσμία σύμφωνα  με  τα  οριζόμενα  στο  ν.  4843/2021  (ΦΕΚ  193/Α/21)  και  την  αριθμ.

ΥΠΕΝ/ΓΔΣΕΕ/16675/165 Απόφαση (ΦΕΚ 776/Β/2022).

Η παράβαση χαρακτηρίζεται ως ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ.


Παράβαση 2  


Λειτουργία άνευ της απαιτούμενης περιβαλλοντικής άδειας (ΑΕΠΟ) κατά παράβαση του άρθρου 2 του Ν.

4014/11. Σύμφωνα με το 8 σχετικό, η δραστηριότητα “Λιμένες εξυπηρέτησης αλιευτικών σκαφών ή μικτής χρήσης με άλλα σκάφη π.χ. ημερόπλοια, εξυπηρέτησης ναυταθλητικών δραστηριοτήτων,  ιχθυόσκαλες και συναφείς εγκαταστάσεις”  με Λ< 50.000m

 ή Μ<1.000m όπου Λ= έκταση λιμενολεκάνης και  Μ= συνολικό μήκος μώλων και κρηπιδωμάτων κατατάσσεται στην κατηγορία Α2 και όφειλε να λειτουργεί κατόπιν ΑΕΠΟ.

Σημειώνεται ότι ο ελεγχόμενος Φορέας δεν υπέβαλε απόψεις παρά το γεγονός ότι του δόθηκε προθεσμία σύμφωνα  με  τα  οριζόμενα  στο  ν.  4843/2021  (ΦΕΚ  193/Α/21)  και  την  αριθμ.

ΥΠΕΝ/ΓΔΣΕΕ/16675/165 Απόφαση (ΦΕΚ 776/Β/2022).

Η παράβαση χαρακτηρίζεται ως ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ.

Παράβαση 3    

Λειτουργία άνευ του απαιτούμενου Εγκεκριμένου Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων, κατά παράβαση του ν.4819/21,  της  ΚΥΑ  3122.3-15/71164/2021  καθώς  και  της  ΥΠΕΝ/ΓρΓΓΦΠΥ/132278/3595/12-12-2022

εγκυκλίου, γεγονός που αποτελεί διοικητική μη συμμόρφωση που υπονομεύει σοβαρά το διοικητικό σχήμα, αποφεύγει την ευθύνη και αποκρύπτει σημαντικές πληροφορίες.

Σημειώνεται ότι ο ελεγχόμενος Φορέας δεν υπέβαλε απόψεις παρά το γεγονός ότι του δόθηκε προθεσμία σύμφωνα  με  τα  οριζόμενα  στο  ν.  4843/2021  (ΦΕΚ  193/Α/21)  και  την  αριθμ.

ΥΠΕΝ/ΓΔΣΕΕ/16675/165 Απόφαση (ΦΕΚ 776/Β/2022).

Η παράβαση χαρακτηρίζεται ως ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ.

Παράβαση 4  

  

Πραγματοποίηση  εργασιών  ανάπλασης  –  αναμόρφωσης  των  εγκαταστάσεων  του  λιμένα  χωρίς  την απαιτούμενη περιβαλλοντική αδειοδότηση κατά παράβαση του άρθρου 2 του Ν. 4014/11 καθώς και χωρίς την κατάθεση σχετικής τεχνικής έκθεσης για τη γνωστοποίηση του είδους και του εύρους των εργασιών για την πρόβλεψη του περιβαλλοντικού αντίκτυπου,  γεγονός που αποτελεί  διοικητική μη συμμόρφωση που υπονομεύει σοβαρά το διοικητικό σχήμα, αποφεύγει την ευθύνη και αποκρύπτει σημαντικές πληροφορίες. 

Σημειώνεται ότι ο ελεγχόμενος Φορέας δεν υπέβαλε απόψεις παρά το γεγονός ότι του δόθηκε προθεσμία σύμφωνα  με  τα  οριζόμενα  στο  ν.  4843/2021  (ΦΕΚ  193/Α/21)  και  την  αριθμ.

ΥΠΕΝ/ΓΔΣΕΕ/16675/165 Απόφαση (ΦΕΚ 776/Β/2022).

Η παράβαση χαρακτηρίζεται ως ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ.

Οι ανωτέρω παραβάσεις αξιολογούνται ως   ΣΗΜΑΝΤΙΚΗΣ      σοβαρότητας, βεβαιώνονται  με το παρόν 

και ακολουθεί εισήγηση προστίμου και καθορισμός ΠΔΕ, σύμφωνα με την παρ. 15β. του άρθρου 20

του Ν.4014/2011.

Παραβάσεις της παρ. 15 του άρθρου 20 του Ν.4014/2011 (ΜΕΤΡΙΑΣ   σοβαρότητας).  

Παράβαση 5  

 

Η δραστηριότητα  λειτουργεί  άνευ  σύμβασης  με  πιστοποιημένο  και  αδειοδοτημένο  Φορέα  διαχείρισης αποβλήτων.  Κατά συνέπεια δεν κατατέθηκαν παραστατικά για την ορθή διαχείριση της ποσότητας των χρησιμοποιημένων μηχανελαίων που απομακρύνθηκαν από την κατεστραμμένη  δεξαμενή αποθήκευσης, των απορροφητικών ρολών που χρησιμοποιήθηκαν για την απορρύπανση της θάλασσας καθώς και  της ρυπασμένης άμμου που χρησιμοποιήθηκε για τον περιορισμό της διαρροής, δημιουργώντας υψηλό κίνδυνοκαι μεγάλη πιθανότητα να συμβεί σοβαρή ρύπανση ή άλλη υποβάθμιση, κατά παράβαση του ν. 4819/21,της ΚΥΑ 3122.3-15/71164/2021 καθώς και της ΥΠΕΝ/ΓρΓΓΦΠΥ/132278/3595/12-12-2022 εγκυκλίου .

Σημειώνεται ότι ο ελεγχόμενος Φορέας δεν υπέβαλε απόψεις παρά το γεγονός ότι του δόθηκε προθεσμία σύμφωνα  με  τα  οριζόμενα  στο  ν.  4843/2021  (ΦΕΚ  193/Α/21)  και  την  αριθμ.

ΥΠΕΝ/ΓΔΣΕΕ/16675/165 Απόφαση (ΦΕΚ 776/Β/2022).

Η παράβαση χαρακτηρίζεται ως   ΜΕΤΡΙΑ.  


Οι ανωτέρω παράβαση αξιολογείται  ως ΜΕΤΡΙΑΣ σοβαρότητας, για την οποία ορίζονται οι απαιτούμενες διορθωτικές ενέργειες στο Πλάνο Διορθωτικών Ενεργειών (ΠΔΕ) που ακολουθεί, σύμφωνα με την παρ. 15του άρθρου 20 του Ν.4014/2011. Σε περίπτωση μη-συμμόρφωσης εντός του χρονοδιαγράμματος του ΠΔΕ προβλέπεται από την παρ.15α του ιδίου άρθρου η επιβολή διοικητικών κυρώσεων.


Γ. ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ

 Σύμφωνα με το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ του αριθμ (8) σχετικού.

Γ.1. Θεωρούμε Μέτριο ιστορικό συμμόρφωσης, καθώς δεν υπάρχουν στοιχεία πρότερων περιβαλλοντικών

ελέγχων εντός της τελευταίας δεκαετίας. (Σημείο Ε.1.ii. του Παραρτήματος)

Γ.2. Η κατηγορία του έργου είναι Α2 σύμφωνα με το 9 σχετικό. (Σημείο Ε.2. του Παραρτήματος)

Γ.3. Η συμμόρφωση πριν την αυτοψία θεωρείται θετική καθώς ο Φορέα προέβη στις απαραίτητες ενέργειες για την γρήγορη αντιμετώπιση και απορρύπανση της ρυπασμένης περιοχής πριν την αυτοψία.(Σημείο Ε.3. του Παραρτήματος)

Γ.4.  Ο βαθμός συνεργασίας του Φορέα χαρακτηρίζεται  ως ΜΕΤΡΙΟΣ καθώς ναι  μεν δεν παρεμπόδισε το έργο της αυτοψίας αλλά δεν προσκόμισε τα ζητηθέντα παραστατικά και δικαιολογητικά για τη διευκόλυνση του διοικητικού ελέγχου.(Σημείο Ε.4. του Παραρτήματος)

Γ.5. 

Η σοβαρότητα της παράβασης δεν μπορεί να υποβιβαστεί για τις ουσιώδεις διοικητικές παραβάσεις.

( Δεύτερη παράγραφος της Ε ενότητας του Παραρτήματος).

Γ.6.  Τελική κατάταξη της σοβαρότητας της παράβασης  παραμένει  η ίδια.  (Σχήμα 3 της Ε ενότητας τουΠαραρτήματος).

Γ.7.  Η εμφάνιση πολλών παραβάσεων μικρότερης κατηγορίας αντιστοιχεί  σε μία παράβαση της αμέσως

επόμενης κατηγορίας.  Συγκεκριμένα,  κάθε τρεις παραβάσεις αντιστοιχούν σε μία παράβαση της αμέσως επόμενης σοβαρότερης κατηγορίας. Συνεπώς αντί για τέσσερις (4) σημαντικές παραβάσεις έχουμε μία (1)

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ και μία (1) ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ (Ενότητα Ζ του Παραρτήματος).

Γ.8.  Το επίπεδο  συμμόρφωσης  καθορίζεται  από  τη  σοβαρότερη  παράβαση  που  έχει  διαπιστωθεί.  Εν προκειμένω ΧΑΜΗΛΟ καθώς η σοβαρότερη παράβαση είναι  σημαντική ή και  ανώτερη.  (Ενότητα Ζ του Παρατήματος).

Γ.9.  Στις  περιπτώσεις  έργων  ή  δραστηριοτήτων  για τα οποία δεν  είναι  γνωστό  το ετήσιο  ακαθάριστο εισόδημαο συντελεστής ΣΕΑΕ λαμβάνεται ίσος με 3.

Γ.10. Το ύψος του προστίμου ανά περιβαλλοντική παράβαση (ΥΠ) ισούται με:.....

                                        7

Άρα :

για τη ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ παράβαση 1 έχουμε ΥΠ = 9.000 * 3 * 6,5 * 0,891 = 156.370,50€

για τη ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ παράβαση 2 έχουμε ΥΠ = 9.000 * 3 * 5,5 * 0,891 = 132.313,50€

για τη ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ παράβαση 3 έχουμε ΥΠ = 9.000 * 3 * 5,5 * 0,891 = 132.313,50€

για τη ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ παράβαση 4 έχουμε ΥΠ = 9.000 * 3 * 5,5 * 0,891 = 132.313,50€

για τη ΜΕΤΡΙΑ παράβαση (5) δεν υπολογίζεται πρόστιμο (πίνακας 4 του Παραρτήματος)

Συνοψίζοντας:

       Το συνολικό ποσό του προστίμου ανέρχεται  στα πεντακόσιες πενήντα τρειςχιλιάδες τριακόσια έντεκα ευρώ (553.311,00€). 




Δ. ΠΛΑΝΟ ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ (ΠΔΕ)




Με την πάροδο του τεθέντος χρονοδιαγράμματος για την υλοποίηση του ΠΔΕ, ο ελεγχόμενος φορέας οφείλει να υποβάλλει στην Υπηρεσία μας, τη Δήλωση Συμμόρφωσης της παρ. 15 του άρθρου 20 του Ν. 4014/2011. 

Συγκεκριμένα, υποβάλλει  Δήλωση Συμμόρφωσης στον χρόνο που ορίζεται για κάθε παράβαση και τελική Δήλωση Συμμόρφωσης με το πέρας του χρονοδιαγράμματος με σύνοψη των ενεργειών συμμόρφωσης για τοσύνολο των παραβάσεων.

 Η Δήλωση Συμμόρφωσης, για να θεωρηθεί πλήρης, πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα  απαραίτητα  τεκμήρια  για  την  επιβεβαίωση  της  υλοποίησης  των  ενεργειών  συμμόρφωσης  που περιλήφθηκαν στο ΠΔΕ (όπως φωτογραφίες, έγγραφα υπηρεσιών/άδειες, παραστατικά διακίνησης κλπ….).

         

Με  την  παρέλευση  της  προθεσμίας  συμμόρφωσης  θα  ακολουθηθεί  η  διαδικασία  επαλήθευσης  της συμμόρφωσης  της  παρ.  15α του  ανωτέρω άρθρου.  Επισημαίνεται  επίσης  ότι,  σε  περίπτωση  που  δεν υπάρξει υποβολή Δήλωσης Συμμόρφωσης ή διαπιστωθεί μετά από τον έλεγχο υποβληθέντων στοιχείων ή νέας αυτοψίας ότι δεν υπάρχει συμμόρφωση, θα επιβληθούν κυρώσεις σύμφωνα με την πρόβλεψη της παρ. 15α του άρθρου 20 του Ν. 4014/11 και την ενότητα (ΣΤ) του Παραρτήματος της (9) σχετικής Υ.Α.  

Το Πλάνο  Διορθωτικών  Ενεργειών  (ΠΔΕ)  δεν  απαλλάσσει την  ελεγχόμενη  δραστηριότητα από  τυχόν ποινικές  ή  αστικές  ευθύνες  λόγω μη  συμμόρφωσής  του  και  δεν  δικαιολογεί τη  λειτουργία  έργων  ή δραστηριοτήτων χωρίς τις αναγκαίες αδειοδοτήσεις.

Ε. ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ

Λαμβάνοντας  υπόψη  την  αξιολόγηση  της  σοβαρότητας  των  παραβάσεων,  το  συνολικό  επίπεδο συμμόρφωσης της δραστηριότητας που προκύπτει  σύμφωνα με τις διατάξεις της  (8) σχετικής Υ.Α.  είναιΧΑΜΗΛΟ.

Η παρούσα αποστέλλεται  στο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής

Αλλαγής δια του γραφείου του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και & Κλιματικής Αλλαγής για τις κατά νόμο ενέργειές του όσον αφορά στην επιβολή κυρώσεων σύμφωνα με το άρθρο 21 του Ν. 4014/2011.

Ακριβές αντίγραφο  

Ιωάννης Φωτιάδης

                                                                                       

    Η ΑΝ. ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ

Ακριβή Κατσίρου


Πολύγυρος 03/10/2023

Α.Π. 667537/2785

Η απόφαση εδώ

https://www.pkm.gov.gr/