7.7.23

Το μυσταγωγικό σύμπαν του Μανώλη Πολυμέρη σήκωσε αυλαία στο Τεχνοχώρο ΑΠΟΘΗΚΗ Νικήτης Χαλκιδικής στις (7/7/23)

 



foto fb Tom Sakis
Γαλαξίες χρωμάτων, γραμμών και μορφών, στροβιλίζονται γύρω από τους τοίχους και τις κολώνες της ΑΠΟΘΗΚΗΣ, ανάβουν και σβήνουν νόημα και ύπαρξη.

Κάτω από το δέρμα, μαίνονται οι δυνάμεις του Κόσμου. Κβαντικές, μορφοποιητικές, αιώνιες. 

Στις 7 Ιουλίου, μια σπουδαία συνάντηση με το έργο του καταξιωμένου δημιουργού Μανώλη Πολυμέρη.

Η παραμόρφωση ως μύχιο καθρέφτισμα των δυνάμεων που συνωστίζονται κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων.

Κάτω από το δέρμα (Under The Skin), μαίνονται οι δυνάμεις του Κόσμου. Κβαντικές, μορφοποιητικές, αιώνιες. 

Michael Moustakas

Τεχνοχώρος ΑΠΟΘΗΚΗ

























 Φωτο  παραλία Νικήτης 'το αδιαχώρητο'





Βιογραφικό του καλλιτέχνη:
Ο Μανώλης Πολυμέρης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1951. Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από είκοσι ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) και την Αμερική και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές (Αθήνα, Παρίσι, Ουάσιγκτον, Σικάγο, Νάπολι, Βρυξέλλες, Καλιφόρνια, Λατινική Αμερική, Θεσσαλονίκη κ.α.).

Επίσης, έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε διεθνείς διοργανώσεις (Ευρωπάλια 1982-Βρυξέλλες, 12η Μπιενάλε Παρισιού 1982, 17η Μπιενάλε Σάο Πάολο 1983 κ.ά.).
Το έργο του είναι κατά κύριο λόγο ανθρωποκεντρικό, ποτέ όμως δεν παραμένει στην ακριβή απόδοση της οπτικής πραγματικότητας. Με οπτικές παραμορφώσεις, ελεύθερες χειρονομίες ή πολυπρισματικές αποδόσεις εκφράζει τις άπειρες δυνατότητες του ανθρώπινου προσώπου όχι τόσο ως θέματος της ζωγραφικής, αλλά κυρίως ως βαθύτερης ουσίας. Ο πλούσιος ψυχισμός και η ουσιαστική γνώση της ζωγραφικής παράδοσης που αποκαλύπτεται στα έργα του τον συνδέουν με μεγάλες στιγμές της ευρωπαϊκής καλλιτεχνικής πρωτοπορίας. Εκεί όμως που συναντιέται ο Μπέηκον με τον Γκρέκο, συναντιέται και ο παραμορφωτικός καθρέφτης με την εικονική πραγματικότητα: σήμερα το έργο του Πολυμέρη δέχεται νέες ερμηνείες και δημιουργεί νέες σκέψεις.


Όταν στα τέλη της δεκαετίας του ‘70, ο Πολυμέρης εμφανίστηκε στην Αθήνα, στη Γκαλερί Ζυγός, το ομώνυμο περιοδικό του, αφιέρωνε το εξώφυλλο (1983) και τις εσωτερικές σελίδες του ένα εκτενές κείμενο του Χρύσανθου Χρήστου. Οι αναγνώστες και οι φιλότεχνοι αιφνιδιάστηκαν από τη ζωγραφική ενός άγνωστου -μέχρι τότε- καλλιτέχνη από τη μακρινή Φλώρινα και μάλιστα αυτοδίδακτου, που ήρθε να ταράξει τα νερά της καλλιτεχνικής Αθήνας με την πρωτότυπη και δυνατή εκφραστική του γλώσσα. Ήταν τα τρεμάμενα χρώματα που έμοιαζαν να διαθλώνται στο νερό, οι γραμμές που «χάραζαν» το μουσαμά σαν το καλέμι την άμορφη ύλη, ήταν οι μορφές που παραμορφώνονταν μπροστά σε παραβολικό καθρέφτη και ο χώρος απροσδιόριστος, ασαφής και εξωκοσμικός. Γι’ αυτό ειπώθηκαν πολλά για τον Μανώλη Πολυμέρη.

Eίναι αλήθεια ότι η ζωγραφική του, ήδη από τότε, συσχετίστηκε με κινήματα και καλλιτέχνες του ευρωπαϊκού μοντερνισμού. Το βέβαιο είναι ότι ο Πολυμέρης επηρεάστηκε από την εγχώρια και την ξένη εικαστική παράδοση, όπως όλοι οι άνθρωποι, καλλιτέχνες και μη, αντλώντας ωστόσο από τα πρότυπά του, τα στοιχεία εκείνα που θα ενίσχυαν το προσωπικό του προφίλ, αναδεικνύοντας τη σημασία της αφομοιωτικής δύναμης ως χάρισμα και ως κινητήριος μοχλός για νέα πειράματα και προσωπικές κατακτήσεις.

Οι αναφορές στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και στη βυζαντινή τέχνη, στον Πικάσο, αλλά και στον Francis Bacon, στους γερμανούς εξπρεσιονιστές και στον Μπουζιάνη, αλλά και στην αφαίρεση του Σπυρόπουλου, επιβεβαιώνουν την προσπάθεια του θεατή (και της κριτικής) να εξηγήσει μια γλώσσα που χαρακτηρίζεται από μοναδικά γνωρίσματα. Η απόπειρα να «συλλάβει» ο καλλιτέχνης τις εξ ορισμού άπειρες όψεις του αντικειμένου (και δη του ανθρώπινου προσώπου), να συνδυάσει το ζωγραφικό με το πλαστικό, καθώς οι μορφές του μοιάζουν σαν εύθραυστα στοιχεία που δημιουργούν νέους χώρους, σαν πλαστικές δηλαδή φιγούρες με ογκομετρική διάσταση, ενώ η παραμόρφωση των προσώπων, όπως και των λοιπών μοτίβων, προδίδει μία απόλυτα προσωπική κατάκτηση στη χρήση του χρώματος και της γραμμής.

Απ’ την άλλη μεριά, ένα μυστηριακό φως λούζει τις μορφές και τον χώρο, με τρόπο που ενισχύεται η προβληματικότητα των σκηνών, η δραματική ατμόσφαιρα και η εκφραστικότητα του συνόλου, σαν να εκτυλίσσεται μία θεατρική πράξη πέρα από τις κουίντες.

Πρόκειται για «εικόνες του διαχρονικού», είχε γράψει ο Χρήστου σε εκείνο το ιστορικό τεύχος του «Ζυγού», γιατί πράγματι ο Πολυμέρης μέσα από τη φαινομενική ατομικότητα δίνει εικόνες του καθολικού και της πανανθρώπινης αξίας, ανυψώνοντας την ανθρώπινη παρουσία, η οποία κατά κανόνα κυριαρχεί στα έργα του μέσα από οπτικά και απτικά χαρακτηριστικά σε μεταφυσικό σύμβολο της διαρκούς προσπάθειας και σε διαχρονική ιδέα της τραγικής όψης των ανθρώπων.

Σπάνια η ελληνική ζωγραφική απέδωσε με τρόπο ιδεατό, αλλά με έργα αναπαραστατικά, τις μύχιες όψεις ενός προβληματικού περιβάλλοντος, τραγικά παραμορφωμένου με πρωταγωνιστές «όντα» που δείχνουν σαν να πηγάζουν από αρχαία τραγωδία.

Αναμφισβήτητα, η ζωγραφική του Μανώλη Πολυμέρη μας παραπέμπει στις πιο καλές στιγμές της ζωγραφικής, που ερμηνεύει αιώνια ερωτήματα με τα απλά μέσα μιας τέχνης, που στην περίπτωσή μας βασίζεται στη διαρκή εξερεύνηση των δυνατοτήτων του προσωπικού του εικαστικού λεξιλογίου.

Ο Δημήτρης Μυταράς έγραψε για την ζωγραφική του Πολυμερή:

Η ζωγραφική του Πολυμερή έχει το χάρισμα της άμεσης επικοινωνίας με τη συγκινησιακή- οπτική ακτινοβολία του αντικειμένου, πράγμα που μεταφράζεται σε γραφή και χρώμα καθαρά υποκειμενικό, στοιχεία που προδίδουν μια πρωτογενή επαφή με τον περιβάλλοντα φυσικό και ψυχικό χώρο, αναμφισβήτητο χάρισμα του προικισμένου ζωγράφου…

Δημήτρης Μυταράς

Ατομικές εκθέσεις
1979-1995 GALLERY ΖΥGΟS, ATHENS
1986 ΖΥGΟS GALLERY, WHASHINGTON
1986 GALLERY ΖΥGΟS, ATHENS
1988 ΖΥGΟS GALLERY, WHASHINGTON
1989 GALLERY ΖΥGΟS, ATHENS
1989 GALLERY ΖΥGΟS, ATHENS
1990,93,98 ARTFORUM , THESSALONIKI
2001 ARTFORUM THESSALONIKI
2004,08,10,12,16,18 TSATSIS PROJECTS/ARTFORUM THESSALONIKI

2022 CHALKOS GALLERY THESSALONIKI

Ομαδικές εκθέσεις
1982 AUTOUR DE LA BIENNALE DE PARIS, CENTRE CULTUREL HELLENIQUE
1982 REALISME – EXRESSIONISME, INTERNATIONAL CULTUREEL CENTRUM, ANTWERB
1985 A SELECTION FROM THE VORRES MUSEUM COLLECTION, MUSEUM OF SCIENCE AND INDUSTRY, CHICAGO
1986 HELLENIC FINE ARTS TODAY, ZYGOS GALLERY, WASHINGTON
1987 ASPECTS OF CONTEMPORARY RELIGIOUS PAINTING IN GREECE, ZYGOS GALLERY, WHASHIGTON
1987 FIVE CONTEMPORARY GREEK ARTISTS, UNIVERSITY OF MINNESOTA, MINNEAPOLIS
1987 CONTEMPORARY GREEK ARTISTS, HELIOS GALLERY
1988 PEINTURE GRECQUE 1968 – 1988, BRUSSELS
1995 ARTFORUM GALLERY, THESSALONIKI
2006 ,2013 TSATSIS PROJECTS / ARTFORUM, THESSALONIKI
2009,11,14 TSATSIS PROJECTS/ ARTFORUM ART ATHINA.

Άλλες δράσεις
2005-2006 FRESCOES IN LEVENTIS HOTEL, VEGORITIDA LAKE


https://beater.gr/chalkos-gallery-manolis-polymeris/