23.2.24

ΑΠ.ΠΑΝΑΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡEΜΒΑΣΗ:FLYOVER ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ.

 


Κοινοβουλευτική παρέμβαση κατέθεσε ο Αναπληρωτής Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Χαλκιδικής κ. Πάνας Αποστολος προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για τις επιπτώσεις της υπερυψωμένης λεωφόρου (Flyover)  της Θεσσαλονίκης, στον Τουρισμό και στις επιχειρήσεις της Χαλκιδικής.

Στην παρέμβασή του ο κ. Πάνας αναφέρει ότι, η Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, που αφορά σε αυτοκινητόδρομο μήκους 13 χιλιομέτρων, ο οποίος θα περιλαμβάνει την κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (Flyover) μήκους 4 χιλιομέτρων, πέρα από τα σημαντικά οφέλη που θα αποφέρει μετά την ολοκλήρωσή του, δημιουργεί άμεσα και τεράστια προβλήματα, λόγω της προχειρότητας προετοιμασίας και των βεβιασμένων ενεργειών εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου και έτσι  έχει αυξηθεί ο χρόνος, αλλά και το κόστος της μετακίνησης των πολιτών, με αρνητικές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στις επιχειρήσεις, αλλά και στους οικογενειακούς προγραμματισμούς.



Αρνητικές επίσης επιπτώσεις, τονίζει ο κ. Πάνας δέχεται και η Χαλκιδικής καθώς πλήττεται σημαντικά ο οδικός της τουρισμός καθώς εξυπηρετείται κατά κύριο λόγο από την εν λόγω Περιφερειακή Οδό που κατά τη θερινή περίοδο αναμένεται να αυξηθεί, ενώ πολλοί επισκέπτες λόγω των σοβαρών καθυστερήσεων και του κακού σχεδιασμού πιθανόν, θα επιλέξουν για τις θερινές του διακοπές περιοχές με ευκολότερη και πιο άμεση πρόσβαση εκτός της Χαλκιδικής. 

Ταυτόχρονα ο Βουλευτής σημειώνει, πως τεράστιο πρόβλημα αναμένεται να δημιουργηθεί και στις εμπορευματικές μεταφορές, αφού οι χρόνοι παράδοσης προϊόντων τροφοδοσίας των επιχειρήσεων της Χαλκιδικής κατά τους θερινούς μήνες, θα είναι απροσδιόριστοι, ενώ επηρεάζεται σημαντικά το επενδυτικό ενδιαφέρον των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη Χαλκιδική.

Ο κ. Πάνας δήλωσε σχετικά : «Με την κοινοβουλευτική μου αυτή παρέμβαση προς τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών - έπειτα και από την προ ημερών συνάντησή μου με τον Υπουργό Μακεδονίας Θράκης-ζητώ να ενημερωθώ για τις μελέτες πρόβλεψης των συνολικών επιπτώσεων στην οικονομία, τον τουρισμό και στους πολίτες  της Χαλκιδικής κατά την εκτέλεση του Flyover στη Θεσσαλονίκη, καθώς δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές νέες απώλειες, έπειτα μάλιστα και από την πανδημία, προτείνοντας τη δημιουργία μιας βιώσιμης, ορθολογικής και στρατηγικής μελέτης κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του οδικού αυτού έργου». 

Το ακριβές κείμενο της ΕΡΩΤΗΣΗΣ του κ. Πάνα έχει ως εξής

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς  τον κ.κ. Υπουργό  : Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα
«Θέμα: Οι επιπτώσεις της υπερυψωμένης λεωφόρου (Flyover)  της Θεσσαλονίκης, στον τουρισμό και στις επιχειρήσεις της Χαλκιδικής ». 
Πρόσφατα, ξεκίνησαν τα έργα, για την Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, και αφορά σε αυτοκινητόδρομο μήκους 13 χιλιομέτρων, ο οποίος θα περιλαμβάνει την κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (Flyover) μήκους 4 χιλιομέτρων σε συνεχή γέφυρα, 9 ανισόπεδους κόμβους, 10 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. Το έργο θα υλοποιηθεί με τη μορφή Σύμβασης Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στην οποία προβλέπονται 26 έτη λειτουργίας και συντήρησης.
Πέρα από τα σημαντικά οφέλη που θα αποφέρει μετά την ολοκλήρωση του, ύστερα από τέσσερα χρόνια, η προχειρότητα προετοιμασίας και οι βεβιασμένες ενέργειες εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου, δημιούργησαν άμεσα και τεράστια προβλήματα.
Όσον αφορά, όσους εργάζονται στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και χρησιμοποιούν καθημερινά την Περιφερειακή Οδό για την πρόσβαση στο χώρο εργασίας τους, ήδη χάνουν σημαντικό χρόνο κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων. Εκεί που τα 20-30 λεπτά ήταν αρκετά για να διασχίσουν  την Περιφερειακή Οδό, τώρα ο χρόνος έχει σχεδόν τριπλασιαστεί, προκαλώντας ψυχική και σωματική ταλαιπωρία, ενώ παράλληλα έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος της μετακίνησης και έχει αποδιοργανώσει τους οικογενειακούς και εργασιακούς τους προγραμματισμούς. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τον προγραμματισμό των επιχειρήσεων και των υπαλλήλων τους, που χρησιμοποιούν την συγκριμένη οδό για την εξυπηρέτηση τους ή των πελατών τους, αφού έχει αποδιοργανωθεί ο γενικότερος χρονικός προγραμματισμός τους.
Έτσι, εκτός από το κυκλοφορικό χάος που δημιούργησαν στην πόλη οι εργασίες για την υλοποίησή του, την ατέλειωτη ταλαιπωρία των εργαζόμενων κατοίκων και επιχειρήσεων της πόλης, αλλά και όσων εργάζονται στη Θεσσαλονίκη από διαφορετικές περιοχές και όμορες Περιφερειακές Ενότητες, δυστυχώς όπως διαφαίνεται,  θα δημιουργήσει μελλοντικά και ιδιαίτερα προβλήματα και στην Χαλκιδική και πιο συγκεκριμένα στον κλάδο του Τουρισμού, αλλά και των επιχειρήσεων γενικότερα που δραστηριοποιούνται εκεί . 
Στην Βόρεια Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στη Χαλκιδική, τα τελευταία χρόνια, ο οδικός τουρισμός αποτελεί την βασικότερη πηγή προέλευσης αλλοδαπών και ημεδαπών τουριστών,  οι οποίοι ως επί το πλείστον,  χρησιμοποιούν την Περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης για την έλευση τους. Όσον αφορά τους αλλοδαπούς επισκέπτες της Χαλκιδικής κατά τους θερινούς μήνες, η πλειονότητά τους προέρχεται από Βαλκανικές χώρες, ενώ αρκετοί έχουν πλέον αγοράσει παραθεριστικές κατοικίες, είτε για ιδία χρήση είτε για επιχειρηματική εκμετάλλευση. Είναι προφανές ότι,  η ύπαρξη μεγάλων και μικρών ξενοδοχειακών μονάδων, αλλά και η πληθώρα παραθεριστικών κατοικιών σε παραθαλάσσιες περιοχές της Π.Ε. Χαλκιδικής, αυξάνει κατακόρυφα την κυκλοφορία των οχημάτων, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα κατά τους θερινούς μήνες.
Παράλληλα, οποιαδήποτε προσπάθεια ενίσχυσης τη βαριάς βιομηχανίας της χώρας, για την βελτιστοποίηση την ποσότητας και της ποιότητας των τουριστικών ροών στην Βόρεια Ελλάδα και ειδικότερα στη Χαλκιδική, δυστυχώς, με τον τρόπο εκτέλεσης του παραπάνω έργου, αναιρείται, καθώς οι επισκέπτες που επιλέγουν την οδική μετάβαση για τον προορισμό τους, θα επιλέξουν περιοχές με ευκολότερη και πιο άμεση πρόσβαση εκτός της Χαλκιδικής. 
Τεράστιο πρόβλημα φαίνεται πως θα δημιουργηθεί και στις εμπορευματικές μεταφορές, αφού οι χρόνοι παράδοσης προϊόντων τροφοδοσίας των επιχειρήσεων της Χαλκιδικής κατά τους θερινούς μήνες, θα είναι απροσδιόριστοι και ακαθόριστοι, δημιουργώντας παράλληλα και ταυτόχρονα προβλήματα στους προμηθευτές, στις επιχειρήσεις και γενικότερα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Παράλληλα, αμφίβολο και αίολο θα παραμένει το επενδυτικό ενδιαφέρον επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Χαλκιδική, αφού οι συνθήκες και οι χρόνοι προσβασιμότητας, δεν θα είναι πλέον ελκυστικές και οι ιδανικότεροι αντίστοιχα.
Δεδομένου ότι, θα πρέπει να συνυπολογίζουμε τις επιπτώσεις σε όλους τους κλάδους της Εθνικής Οικονομίας , κατά την εκτέλεση τέτοιων οδικών έργων.
Δεδομένου ότι, οι επιπτώσεις στην Τοπική οικονομία θα είναι σημαντικές κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου.
Δεδομένου ότι, ο Τουρισμός στη Χαλκιδική άρχισε να ανακάμπτει το 2023, ύστερά από τις επιπτώσεις της πανδημίας και δεν αντέχει άλλες απώλειες.
Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργέ:
1. Πως αντιμετωπίζει η μελέτη την αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου την τουριστική περίοδο; Υπήρξε πρόβλεψη, για τις επιπτώσεις που θα προκαλούσε η εκτέλεση του παραπάνω έργου, σε όλους τους τομείς της οικονομίας, αλλά και στην καθημερινότητα των χρηστών της Περιφερειακής Οδού;
2. Με ποιον τρόπο προτίθεστε να μειώσετε τις επιπτώσεις στις επιχειρήσεις και τα ξενοδοχεία   της Χαλκιδικής, κατά την διάρκεια εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου;

Ο ερωτών Βουλευτής Χαλκιδικής

                                                                                                                                                              Πάνας Απόστολος