2.1.19

Καμπάνια προβολής του ελάτου από τον Ταξιάρχη Χαλκιδικής προτίθενται να ξεκινήσουν μετά τη θερινή σεζόν οι παραγωγοί

Καμπάνια ενημέρωσης και προβολής για το έλατο από τον Ταξιάρχη του νομού Χαλκιδικής, ώστε να «ξεκολλήσουν» οι πωλήσεις από τις 23.000 και να επανέλθουν στα επίπεδα προ 10ετίας, οπότε και ξεπερνούσαν ακόμη και τις 45.000, προτίθενται να ξεκινήσουν μετά τη θερινή σεζόν οι παραγωγοί, όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Γιάννης Ξάκης.

«Καλά πήγαμε και φέτος, αλλά μπορούμε να πάμε σαφώς, πολύ καλύτερα», αναφέρει ο κ. Ξάκης, κάνοντας μια πρώτη αποτίμηση της φετινής κίνησης.
ΞΑΚΗΣ
Οι φετινές πωλήσεις ελάτου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κινήθηκαν στα περσινά επίπεδα, ήτοι 20.000-21.000, σημείωσε ο κ. Ξάκης, επισημαίνοντας ότι «δυστυχώς και τη φετινή σεζόν έγιναν εισαγωγές δέντρων, κυρίως από τη Δανία».
Το θετικό, ωστόσο, είναι, όπως είπε, «ότι αυξήσαμε τις εξαγωγές μας στην Κύπρο, όπου εκτιμάμε ότι στείλαμε 2.000 δέντρα, έναντι 1.800 πέρυσι».
Κοινό χαρακτηριστικό για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ήταν, σύμφωνα με τον κ. Ξάκη, τα «παζάρια» μεταξύ των παραγωγών και των καταναλωτών, ακόμη και στις περιοχές, όπου η οικονομική κατάσταση των πολιτών θεωρείται καλύτερη. «Νικητής πάντως δεν αναδεικνύεται κανείς, αφού τις περισσότερες φορές πωλητής και αγοραστής τα βρίσκουν στη μέση», τόνισε.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές, ο κ. Ξάκης επισήμανε ότι εμφάνισαν σταθεροποιητικές τάσεις συγκριτικά με πέρυσι και επισήμανε: «Η τιμή ενός ελάτου κυμαινόταν φέτος στα 30- 50 ευρώ στη Θεσσαλονίκη και στα 40-100 ευρώ στην Αθήνα», αφού, όπως διευκρίνισε, «στην πρωτεύουσα πολλά νοικοκυριά "ψηφίζουν" τα πολύ ψηλά δέντρα, τα οποία και δεν προτιμώνται στη νύμφη του Βορρά».
Πάντως, όπως επισήμανε, οι τιμές στην Αθήνα θα μπορούσαν να ήταν χαμηλότερες, «εάν οι οι παραγωγοί δεν καλούνταν να καταβάλλουν στους Δήμους τόσο μεγάλα ποσά, προκειμένου να εγκατασταθούν σε ένα χώρο και να κάνουν τις πωλήσεις τους».
Κατά τον κ. Ξάκη, στην Αθήνα ένας παραγωγός καλείται, εκτός των μεταφορικών, να πληρώσει ως και 2.000 ευρώ στον δήμο, προκειμένου να τού παραχωρηθεί ένας χώρος, ενώ στη Θεσσαλονίκη οι αντίστοιχες τιμές κυμαίνονται από 400 ευρώ έως και 900 ευρώ, ανάλογα με την περιοχή.
Το ποσό δε που βάζει ένας παραγωγός ελάτου στην τσέπη του, στη διάρκεια των εορτών, δεν ξεπερνά τα 2.000 ευρώ έως και 6.000 ευρώ. «Ίσα να πληρώσουμε τους φόρους δηλαδή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού.
Ο Ταξιάρχης Χαλκιδικής είναι ένα ορεινό χωριό που δραστηριοποιείται παραδοσιακά στην καλλιέργεια και την πώληση ελάτων, ενώ διαθέτει στην ελληνική αγορά το 75% των χριστουγεννιάτικων δένδρων.
Αναφορικά με την καλλιέργεια του ελάτου, ο κ. Ξάκης είπε πως πρόκειται για μια πολύ απαιτητική ασχολία, επισημαίνοντας πως μπορεί να χρειαστούν και 12 ώρες απασχόλησης ημερησίως σε ορισμένα στάδιά της. Ο σπόρος φυτεύεται την Άνοιξη, στη συνέχεια γίνονται τα φυτώρια για τρία χρόνια και όταν το φυτό αναπτυχθεί μεταφυτεύεται σε γλάστρα ή στη γη, ενώ το δέντρο θα χρειαστεί αρκετά χρόνια για να πάρει ύψος. «Αν δεν περάσουν από το φυτώριο τα δέντρα μπορεί να χρειαστούν από οκτώ έως 10 χρόνια μέχρι να κοπούν και να πωληθούν. Υπάρχουν και δέντρα τριών μέτρων που μπορεί να χρειαστούν και 12 χρόνια», επισήμανε.
Έλενα Αλεξιάδου

ΑΠΕ-ΜΠΕ