Ένα αυτοκόλλητο στο οποίο αναγράφεται «57 Νεκροί» με βαθύ κόκκινο χρώμα, το χρώμα του αίματος, είναι κολλημένο στο πουλόβερ μιας γυναίκας. Ο αριθμός αυτός έχει χαραχτεί βαθιά στη μνήμη όλων των Ελλήνων. Είναι ο αριθμός των θυμάτων της καταστροφικής τραγωδίας στα Τέμπη στις 28 Φεβρουαρίου 2023. Η 58χρονη είναι μία από τους εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους που βγήκαν στους δρόμους να διαδηλώσουν σε περισσότερες από 50 πόλεις της Ελλάδας το μεσημέρι της 8ης Μαρτίου.Σχεδόν σε καθημερινή βάση γίνονται συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις ζητώντας να αποδοθεί Δικαιοσύνη για την τραγωδία.
Για την ίδια αλλά και τους 20.000 περίπου ανθρώπους που βρίσκονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, η τραγωδία αποτελεί μια συνολική πολιτική αποτυχία: «Δείχνει ότι όλοι όσοι κυβερνούν και έχουν κυβερνήσει δεν έχουν στο μυαλό τους το καλό μας, παρά μόνο τα δικά τους κέρδη. Αυτό το έγκλημα τα λέει όλα», αναφέρει η ίδια όντας αγανακτισμένη.
Η λέξη «έγκλημα» μπορεί να διαβαστεί παντού στα πλακάτ των διαδηλωτών. Σε πολλά πανό είναι γραμμένη η λέξη «δολοφόνοι». Όμως οι διαμαρτυρόμενοι δεν στρέφονται μόνο ενάντια στη σημερινή κυβέρνηση αλλά και στους προκατόχους της. Άνθρωποι κάθε ηλικίας και από όλες τις πολιτικές παρατάξεις διαδηλώνουν μαζί συμφωνώντας σε ένα πράγμα: Το πολιτικό σύστημα στο σύνολο του ευθύνεται για τους θανάτους στα Τέμπη.
Συλλογική πολιτική αποτυχία
Η τραγωδία στα Τέμπη φαίνεται πως ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Η αγανάκτηση του κόσμου δεν βολεύει την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη λίγες μόλις εβδομάδες πριν από τις εκλογές. Οι μεγάλες υποσχέσεις για πρόοδο και εκσυγχρονισμό, με τις οποίες ο πρωθυπουργός ανέλαβε καθήκοντα το καλοκαίρι του 2019, βρίσκονται στο κενό. Πολλοί Έλληνες συνέδεσαν τις ελπίδες τους με την άνοδό του στην εξουσία. Σήμερα ωστόσο τα αισθήματα που κυριαρχούν είναι αγανάκτηση και απογοήτευση.
Αυτές τις μέρες οι Έλληνες δεν χειροκροτούν πολιτικούς αλλά συνδικαλιστές, όπως ο Θοδωρής Βαριδάκης, υπεύθυνος για τη συντήρηση και επισκευή τρένων στην ιδιωτικοποιημένη ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία Hellenic Train. Εδώ και χρόνια αναφέρεται στα κακώς κείμενα. Τώρα τον ακούνε. Την ώρα της διαδήλωσης μιλάει μπροστά στους παρευρισκόμενους για τις πολλές αστοχίες που, κατά την εκτίμησή του, φανερώνουν πως η πρώτη προτεραιότητα του εργοδότη του δεν είναι η ασφάλεια, αλλά η ελαχιστοποίηση του κόστους. Σε συνέντευξή του στη DW λέει ότι η εταιρεία είναι χρόνια υποχρηματοδοτούμενη και υποστελεχωμένη. Όλοι το ήξεραν και δεν έκαναν τίποτα. Θεωρεί πως οι συμβολικές πολιτικές χειρονομίες από την Αθήνα είναι μια φάρσα. «Δεν αρκεί η απάντηση της κυβέρνησης με την παραίτηση ενός υπουργού. Την πρώτη μέρα, ο πρωθυπουργός έδειξε με το δάχτυλο τον σταθμάρχη και του απέδωσε την ευθύνη», δηλώνει ό ίδιος εξοργισμένος.
Ο Βαριδάκης τονίζει ότι κανένα κυβερνών κόμμα της τελευταίας 20ετίας δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν έχει μέρος της ευθύνης για την τραγωδία και επισημαίνει πως τόσο η σημερινή όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν έλαβαν τα απαραίτητα μέτρα για την κατοχύρωση της ασφάλειας στον τομέα των μεταφορών. Ο ίδιος προειδοποιεί επίσης ότι και άλλοι τομείς μεταφορών, όπως λεωφορεία, αεροπλάνα ή πλοία, έχουν παραμεληθεί ως προς την ασφάλεια. Η τραγωδία στα Τέμπη αποτελεί για πολλούς στην Ελλάδα ένα σύμβολο των καθημερινών προβλημάτων που τους ταλανίζουν και τα οποία οι περισσότεροι δεν μπορούν πλέον να υπομένουν παθητικά. Σχεδόν καθημερινά έρχονται στο φως νέες αποκαλύψεις από ελληνικά ΜΜΕ αναφορικά με την τραγική κατάσταση του σιδηροδρομικού συστήματος.
«Δεν νιώθω ασφαλής»
«Δεν νιώθω ασφαλής στη χώρα μου», λέει η 20χρονη φοιτήτρια Αλεξία Αθανασίου από τη Λάρισα. Σε βίντεο που κυκλοφορεί στα σόσιαλ μίντια, τα λόγια της συγκινούν: «Εμείς φταίμε που συνεχίζουμε να εκλέγουμε τους ίδιους ανθρώπους που καταστρέφουν τη χώρα. Με κάνουν να μισώ τη χώρα μου». Μιλώντας στη DW η Αλεξία διαμαρτύρεται αναφέροντας πως πολλά από τα θύματα ήταν φοιτητές. «Σκοτώνουν το μέλλον μας» λέει θυμωμένη. «Πως γίνεται οι κυβερνήσεις να έχουν φέρει τη χώρα σε αυτή τη κατάσταση», διερωτάται η ίδια. Παρά τα όσα έχουν γίνει, η Αλεξία δεν εγκαταλείπει την πίστη της στη δημοκρατία. Θα ψηφίσει για πρώτη φορά στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές, ελπίζοντας σε πολιτικές συνέπειες.
Ο Βολφάνγκο Πίκολι, πολιτικός σύμβουλος με ειδικότητα στη διαχείριση κρίσεων, μιλώντας στην DW επισημαίνει πως ο πρωθυπουργός έχει χάσει σε αξιοπιστία: «Η κυβέρνηση αντέδρασε εσφαλμένα σε αυτή την κρίση από την αρχή, αναφέροντας το ανθρώπινο λάθος ως την αιτία του ατυχήματος. Στη συνέχεια, ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε, αλλά αυτό είναι όλο κι όλο που συνέβη. Νομίζω ότι η κυβέρνηση εκτίμησε εσφαλμένα την αντίληψη του κοινού».
Ο Πίκολι αναφερόμενος στον πρωθυπουργό συνεχίζει: «Ζήτησε συγγνώμη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ανακοίνωσε μια έρευνα, η οποία ωστόσο διεξάγεται από μια επιτροπή που διόρισε ο ίδιος ο υπουργός Μεταφορών, χωρίς τουλάχιστον να συμβουλευτεί την αντιπολίτευση», λέει στη DW. Οι επικείμενες εκλογές αποτελούν μια τεράστια πρόκληση για τον Κ.Μητσοτάκη σύμφωνα με τον ίδιο: «Πρέπει να κατευνάσουν την οργή του κόσμου χωρίς να εκθέσουν πολύ τον εαυτό τους. Τα περιθώρια ελιγμών είναι εξαιρετικά περιορισμένα».
Φλόριαν Σμιτς, Θεσσαλονίκη
Επιμέλεια: Ιωσηφίνα Τσαγκαλίδου