20.7.20

Με υπεύθυνη δήλωση μηχανικού,όταν υπάρχει κτίσμα με νόμιμη οικοδομική άδεια, ο αποχαρακτηρισμός δασικών εκτάσεων

Του Αργύρη Δεμερτζή  https://ecopress.gr
Με βεβαίωση της πολεοδομίας ή υπεύθυνη δήλωση μηχανικού, όταν υπάρχει κτίσμα με νόμιμη οικοδομική άδεια, θα γίνει ο αποχαρακτηρισμός δασικών εκτάσεων.
Yπουργική απόφαση
Σημειώνεται ότι στην υπουργική απόφαση , που υπέγραψε ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης, περιλαμβάνονται όλες οι διοικητικές πράξεις με τις οποίες εκτάσεις απώλεσαν τον δασικό τους χαρακτήρα πριν από το 1975, ώστε να μην εμφανίζονται οι περιοχές αυτές ως δασικές και αναγκάζονται οι ιδιοκτήτες να περνούν από τη διαδικασία των αντιρρήσεων.

Το πρόβλημα είχε δημιουργηθεί καθώς οι προδιαγραφές των Δασικών Χαρτών δεν συμπεριελάμβαναν αναδασμούς, απαλλοτριώσεις, παραχωρητήρια αγροτικών κλήρων και άλλες πράξεις, ώστε να μπορούν αυτές οι εκτάσεις να εξαιρεθούν. Επίσης, στην υπουργική απόφαση προβλέπονται οι διαδικασίες για την αναμόρφωση των Δασικών Χαρτών που αναρτήθηκαν πριν από την εφαρμογή του νέου περιβαλλοντικού νόμου (συμπεριλαμβανομένων των μερικώς ή ολικώς κυρωθέντων). Οι ίδιες διαδικασίες θα αφορούν και τους Δασικούς Χάρτες, οι οποίοι ήταν υπό ανάρτηση, αυτές τις ημέρες αναμορφώνονται και εντός του επόμενου διμήνου (έως 30/9) θα αναρτηθούν. Προβλέπονται, επίσης, οι διαδικασίες για τη γρήγορη εξέταση των πρόδηλων σφαλμάτων και των αντιρρήσεων.
Οι προσκλήσεις
Ειδικότερα οι πολίτες όταν υπάρχει κτίσμα με νόμιμη οικοδομική άδεια σε έκταση που φαίνεται δασική μέχρι τον Αύγουστο του 2020 καλούνται να προσκομίσουν:
Για Οικοδομικές Άδειες που εκδόθηκαν προ του έτους 1975 θα πρέπει να προσκομιστούν:
  1. Αντίγραφο της οικοδομικής άδειας.
  2. Βεβαίωση της οικείας Υπηρεσίας Δόμησης ή υπεύθυνη δήλωση μηχανικού ότι το υπόψη κτίσμα ή τμήμα αυτού έχει κατασκευαστεί κατ’ εφαρμογή άδειας που δεν έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί.
  3. Αποτύπωση της απαιτούμενης επιφάνειας για την εφαρμογή της συγκεκριμένης οικοδομικής άδειας από ιδιώτη μηχανικό σε εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα και βεβαίωση επ’ αυτού για τα όρια αρτιότητας κατά τον χρόνο έκδοσης της.
Για τις οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν πριν τις 25-11-2011, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να προσκομίσουν τα ακόλουθα:
  1. Αντίγραφο της οικοδομικής άδειας.
  2. Βεβαίωση της οικείας Υπηρεσίας Δόμησης ή υπεύθυνη δήλωση μηχανικού ότι η υπόψη άδεια δεν έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί, ακόμα και στην περίπτωση που δεν έχει υλοποιηθεί. 3. Βεβαίωση της οικείας Υπηρεσίας Δόμησης ή υπεύθυνη δήλωση μηχανικού για τα όρια αρτιότητας που ίσχυαν κατά το χρόνο έκδοσης της εν λόγω οικοδομικής άδειας, βάσει του τοπογραφικού διαγράμματος που τη συνοδεύει.
  3. Αποτύπωση της απαιτούμενης επιφάνειας για την εφαρμογή της συγκεκριμένης οικοδομικής άδειας από ιδιώτη μηχανικό σε εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα και βεβαίωση επ’ αυτού για τα όρια αρτιότητας κατά τον χρόνο έκδοσης της.
Οι Διευθύνσεις Δασών, στις πανομοιότυπες προσκλήσεις τους αναφέρουν ότι: σε εφαρμογή του άρθρου 6 της Υ.Α. 64663/2956/03-07-2020 (B’ 2773) και της παραγράφου 10 του άρθρου 48 του ν. 4685/2020 (A’ 92) και προκειμένου να συλλεχθούν τα στοιχεία των ατομικών διοικητικών πράξεων της περίπτωσης ζ ́ της παραγράφου 6 και της παραγράφου 7 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (A’ 289), με τα οποία θα αναμορφωθούν οι Δασικοί Χάρτες καλούν
τους ενδιαφερόμενους, που αφορούν οι ατομικές διοικητικές πράξεις της περίπτωσης ζ ́ της παραγράφου 6 και της παραγράφου 7 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, στα γραφεία της (Ύδρας 5, Καλαμάτα) για την προσκόμιση των ανωτέρω.
Ειδικά, για ατομικές διοικητικές πράξεις του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 7 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 με τα ακόλουθα στοιχεία και έγγραφα:
  1. Αντίγραφο της οικοδομικής άδειας.
  2. Βεβαίωση της οικείας Υπηρεσίας Δόμησης ή υπεύθυνη δήλωση μηχανικού ότι το υπόψη κτίσμα ή τμήμα αυτού έχει κατασκευαστεί κατ’ εφαρμογή άδειας που δεν έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί.
  3. Αποτύπωση της αναγκαίας επιφάνειας για την εφαρμογή της συγκεκριμένης οικοδομικής άδειας από ιδιώτη μηχανικό σε εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα σε αναλογική και ψηφιακή διανυσματική μορφή, στο προβολικό σύστημα ΕΓΣΑ ’87, και βεβαίωση επ’ αυτού για τα όρια αρτιότητας που ίσχυαν κατά τον χρόνο έκδοσης της εν λόγω οικοδομικής άδειας, βάσει του τοπογραφικού διαγράμματος που τη συνοδεύει.
H προσκόμιση των ανωτέρω στοιχείων δεν απαιτείται, εφόσον έχουν ήδη υποβληθεί στο σύνολό τους από τον ενδιαφερόμενο με αντιρρήσεις κατά του περιεχομένου του αναρτημένου δασικού χάρτη ή με αίτημα προδήλου σφάλματος, διά των οποίων σκοπείται η εξαίρεση από τον δασικό χάρτη της υπόψη έκτασης για τον ανωτέρω λόγο (ήτοι ως απολύτως αναγκαίας για την εφαρμογή οικοδομικής άδειας προ του 1975 επιφάνειας, η οποία δεν έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί). Στην περίπτωση αυτή προσκομίζεται το αποδεικτικό κατάθεσης αντίρρησης ή αιτήματος πρόδηλου σφάλματος με τον σχετικό αριθμό πρωτοκόλλου.
Για τις οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4030/2011 (πέμπτο εδάφιο της παραγράφου 7 του άρθρου 3 του ν. 998/1979), οι ενδιαφερόμενοι θα προσκομίσουν τα ακόλουθα:
  1. Αντίγραφο της οικοδομικής άδειας.
Βεβαίωση της οικείας Υπηρεσίας Δόμησης ή υπεύθυνη δήλωση μηχανικού ότι η υπόψη άδεια δεν έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί, ακόμα και στην περίπτωση που δεν έχει υλοποιηθεί.
Βεβαίωση της οικείας Υπηρεσίας Δόμησης ή υπεύθυνη δήλωση μηχανικού για τα όρια αρτιότητας που ίσχυαν κατά το χρόνο έκδοσης της εν λόγω οικοδομικής άδειας, βάσει του τοπογραφικού διαγράμματος που τη συνοδεύει.
Αποτύπωση της αναγκαίας επιφάνειας για την εφαρμογή της συγκεκριμένης οικοδομικής άδειας από ιδιώτη μηχανικό σε εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα σε αναλογική και ψηφιακή διανυσματική μορφή στο προβολικό σύστημα ΕΓΣΑ ’87, σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Ομοίως ως ανωτέρω η προσκόμιση των αναφερομένων παραπάνω στοιχείων δεν απαιτείται, εφόσον συνοδεύουν αντιρρήσεις ή αιτήματα πρόδηλου σφάλματος, για την εφαρμογή οικοδομικής άδειας εκδοθείσας πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4030/2011, ακόμα και αν δεν έχει υλοποιηθεί. Στην περίπτωση αυτή προσκομίζεται το αποδεικτικό κατάθεσης αντίρρησης ή αίτησης πρόδηλου σφάλματος με τον σχετικό αριθμό πρωτοκόλλου.
Η κατάθεση των στοιχείων και εγγράφων θα γίνει εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών,  η οποία ανάλογα με την ημερομηνία δημοσιοποίησης της πρόσκλησης έχει απώτερη προθεσμία έως τις 22 Αυγούστου 2020.
Μετά τη συλλογή των στοιχείων, οι Δ/νσεις Δασών θα πρέπει να εξετάσουν τις αιτήσεις και να αποφανθούν αν καλύπτουν τις προϋποθέσεις του νόμου και πρέπει να γίνουν δεκτές.
Στη συνέχεια τον Αύγουστο οι Δ/νσεις Δασών θα διορθώσουν τους Δασικούς Χάρτες με τα στοιχεία των συλλογικών ή ατομικών διοικητικών πράξεων, που θα έχουν συλλεχθεί και θα προχωρήσουν στην ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ των Δασικών Χαρτών.
Αντιδράσεις
Στο μεταξύ η απόφαση του ΥΠΕΝ (σε εφαρμογή του περιβαλλοντικού Ν. 4685/2020) που τροποποιεί τις κατηγορίες των εκτάσεων που πρέπει να εξαιρεθούν από τους δασικούς χάρτες, άρα και από τη δασική νομοθεσία, έχει εγείρει αντιδράσεις. Οι δασολόγοι της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΔΔΥ) υποστηρίζουν ότι παρακάμπτεται η πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικράτειας και γι’ αυτό θα προσφύγουν για την ακύρωσή της.
Όπως αναφέρει ο πρόεδρός τους κ. Νίκος Μπόκαρης, στο «Βήμα» η εφαρμογή της έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 1 του Συντάγματος. «Οδηγούμαστε στην πλήρη απαξίωση του έργου των δασικών χαρτών που έως σήμερα επιτελέστηκε (στο 55% της επικράτειας), με πρόφαση την ενσωμάτωση των παραληφθεισών διοικητικών πράξεων, που μπορούσε να γίνει με τη διαδικασία της αναμόρφωσης, χωρίς να προκαλείται περαιτέρω καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της κτηματογράφησης και χωρίς να μετατίθεται για ακόμα μια φορά η σύνταξη του Δασολογίου, δεδομένου ότι απαιτείται η ύπαρξη κυρωμένων δασικών χαρτών».
Ο κ. Μπόκαρης απαριθμεί ορισμένα από τα προβλήματα που δημιουργεί η απόφαση.
«Αρκεί από μόνη της η διοικητική πράξη για την απώλεια του δασικού χαρακτήρα χωρίς υποχρεωτικά να γίνεται έλεγχος (απόφαση ΣτΕ4430/1997) αν υλοποιήθηκε στον χρόνο έκδοσής της. Επίσης, η χρήση μιας έκτασης καθορίζεται από το εάν επιδοτήθηκε οποτεδήποτε από το 2009 έως σήμερα. Αν επιδοτήθηκε έστω και μια χρονιά, ακόμα και αν ο δικαιούχος κηρύχθηκε έκπτωτος, η έκταση απολύει τον δασικό της χαρακτήρα» σημειώνει ο κ. Μπόκαρης.
Ακόμη, όπως επισημαίνει ο ίδιος, μια άδεια οικοδομική, εγκατάστασης, λειτουργίας μιας μονάδας (βιομηχανικής, τουριστικής, κτηνοτροφικής) που εκδόθηκε ακόμα και αφού η έκταση χαρακτηρίστηκε τελεσιδίκως δασικού χαρακτήρα, καθίσταται πλέον ικανή να προσδώσει μη δασικό χαρακτήρα στην έκταση. Καταγγέλλει επίσης ότι οι αποφάσεις των Επιτροπών Απαλλοτριώσεων (περιλαμβάνονται στις διοικητικές πράξεις της ΥΑ) δεσμεύουν ως προς το ζήτημα της ιδιοκτησίας των εκτάσεων που απαλλοτριώθηκαν, αλλά όχι ως προς τον δασικό χαρακτήρα, «πόσω μάλλον οι εκτάσεις που εξαιρέθηκαν της απαλλοτρίωσης, δηλαδή δεν περιλαμβάνονται καν στη διοικητική πράξη».