3.3.23

Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Οργή και οδύνη για τους 57 νεκρούς και τους 56 αγνοούμενους – Πού εστιάζονται οι έρευνες

 


Στην τελική ευθεία βρίσκεται η μεγάλη επιχείρηση της Πυροσβεστικής, στο σημείο της φονικής σύγκρουσης της εμπορικής και επιβατικής αμαξοστοιχίας το βράδυ της περασμένης Τρίτης 28 Φεβρουαρίου
2023, για τον εντοπισμό των αγνοουμένων. Πενήντα επτά είναι, έως τώρα, οι νεκροί της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη.

Ο αριθμός των αγνοούμενων, που έχει δηλωθεί στην αστυνομία, ανέρχεται στους 56. Για νοσηλεία παραμένουν 48 άτομα, έξι εκ των οποίων σε Μονάδες εντατικής θεραπείας. Η διαφορά αυτή στον αριθμό (με τον εντοπισμό δηλαδή ακόμα ενός νεκρού) υπάρχει γιατί δεν αποκλείεται κάποιος να επέβαινε στο τρένο και να μην δηλώθηκε από συγγενή του.

Την ίδια στιγμή αμείλικτα παραμένουν τα ερωτήματα για τα αίτια της ανείπωτης τραγωδίας στα Τέμπη. Οι συγγενείς των αγνοούμενων ξεχειλίζουν απο αγανάκτηση και οργή καθώς δύο μέρες μετά την τραγωδία δεν έχει δοθεί μία επίσημη λίστα για τους ανθρώπους που δεν έχουν ακόμα εντοπιστεί, ενώ οι συγγενείς των νεκρών, ζητούν δικαιοσύνη.

Ταυτοποίηση με DNA

Σε εξέλιξη είναι και η διαδικασία ταυτοποίησης με τη μέθοδο της ανάλυσης DNA. Ο αριθμός των ταυτοποιημένων σορών από τους συνολικά 57 νεκρούς, έχει ξεπεράσει τις 30, με την ενημέρωση των συγγενών να γίνεται δια ζώσης.

Ωστόσο από εδώ και πέρα όποιος από τους επιβάτες δεν ταυτοποιείται με κάποια σορό θα θεωρείται αγνοούμενος.

Μετά την επίσημη ταυτοποίηση, οι σοροί θα παραδίδονται στις οικογένειες, έπειτα από την απαιτούμενη διοικητική διαδικασία, π.χ. έκδοση πιστοποιητικών θανάτων .

Πενήντα δύο συγγενείς επιβατών έδωσαν δείγμα DNA ενώ ελήφθησαν 55 δείγματα από σορούς. Οι διασώστες περισυνέλλεξαν περίπου 18 σακούλες με ανθρώπινα μέλη, από τα οποία οι επιστήμονες έλαβαν 26 δείγματα.  Σύμφωνα με αστυνομικές πηγές, ακόμα και αν κάποια σορός ήταν αναγνωρίσιμη, η ταυτοποίηση έπρεπε να γίνει με τη μέθοδο DNA .

Σήμερα Παρασκευή (3/3) ξεκινά και το έργο της η αρμόδια επιτροπή που θα προχωρήσει στην διερεύνηση της υπόθεσης, θα μπορέσει να τα εξετάσει.

Αντικείμενο της έρευνας θα αποτελέσει η μεγάλη έκρηξη που προκλήθηκε μετά την μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών και έχει καταγραφεί σε βίντεο ντοκουμέντο.

Οι δύο παράγοντες στο «μικροσκόπιο»

Σύμφωνα με πηγές της Πυροσβεστικής, μεταξύ άλλων, θα εξεταστούν δύο παράγοντες που θα ήταν ικανοί να προκαλέσουν τέτοια ζημιά.

Ο πρώτος παράγοντας αφορά στις πολύ μεγάλες ποσότητες λαδιού μέσα σε μεγάλα δοχεία που βρίσκονται στις ψήκτρες, τα οποία δοχεία είναι υπό πίεση και χρησιμοποιούνται για το σύστημα πέδησης των τρένων ενώ ο δεύτερος παράγοντας αφορά στους συσσωρευτές ηλεκτρικής ενέργειες που τροφοδοτούν το τρένα με ρεύμα.

Αυτό που θα ερευνηθεί ωστόσο, είναι και η ύπαρξη φιαλών υγραερίου, που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την μεγάλη έκρηξη και λόγω των θερμοκρασιών που αναπτύχθηκαν, να εξαϋλώθηκαν. Αυτό το σενάριο μπαίνει στο κάδρο, έπειτα από τον εντοπισμό δύο ακέραιων φιαλών.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές ενημέρωσης, με βάση συγκεκριμένη ΚΥΑ, μπορούν να φορτωθούν φιάλες, όμως υπό προϋποθέσεις. Οι ίδιες πηγές εξηγούν πως μεταξύ αυτών των προϋποθέσεων είναι να βρίσκονται στους αποθηκευτικούς χώρους και όχι σε βαγόνια με επιβάτες.

Σημαντικότατη χαρακτηρίζεται η έρευνα που γίνεται από την Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών ως προς την ταυτοποίηση των επιβατών που έχασαν την ζωή τους, ο αριθμός των οποίων ανέρχεται μέχρι στιγμής στους 57.

Προθεσμία για να απολογηθεί το Σάββατο πήρε ο σταθμάρχης

Την ίδια ώρα αντιμέτωπος με βαρύτατες κατηγορίες βρίσκεται ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας, μετά τη δίωξη που του ασκήθηκε από την εισαγγελία την Πέμπτη, για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που επισύρει ποινές από δέκα χρόνια κάθειρξη μέχρι ισόβια.

Παράλληλα του αποδόθηκαν κατηγορίες για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες κατά συρροή και εξ αμελείας.

Το Σάββατο (4/3) αναμένεται η απολογία του ενώπιον του ανακριτή, μετά την προθεσμία που έλαβε ενώ μέχρι τότε θα παραμείνει κρατούμενος. «Ανέλαβε την ευθύνη που του αναλογεί», είπε ο δικηγόρος του Στέφανος Παντζαρίδης, κάτι που δεν είχε γίνει -σύμφωνα με πληροφορίες- τις πρώτες ώρες που βρέθηκε ενώπιον των αστυνομικών. «Ανέλαβε την ευθύνη μέσα στα πλαίσια που του αναλογεί, αυτό το οποίο μετράει είναι “να ψάξουμε ότι το δέντρο αλλά το δάσος”» σημειώνει.

Τα αδικήματα που αντιμετωπίζει, είναι:

  • διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών (κακούργημα)
  • ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες κατά συρροή εξ αμελείας

Σύμφωνα με τους συναδέλφους του ο σταθμάρχης ήταν άπειρος. Είχε αναλάβει καθήκοντα μόλις τον περασμένο Ιανουάριο και δεν θα έπρεπε να είναι μόνος του σε μία μάλιστα δύσκολη βάρδια όπως είναι η βραδινή και σε ένα κομβικό σημείο όπως ο σταθμός της Λάρισας, είπε στην ΕΡΤ συνταξιούχος μηχανικός – εκπαιδευτής μηχανοδηγών

«Όταν κάνουμε κυκλοφορία δεν βάζουμε έναν άπειρο άνθρωπο γιατί όλη η κυκλοφορία και η ευστροφία που έχει κάποιος άνθρωπος όταν κάνει την κυκλοφορία βασίζονται στην πείρα. Δεν μπορείς να βάλεις έναν άνθρωπο 30 ημερών, που (μόλις) έχει τελειώσει την εκπαίδευσή του και έχει αναλάβει. Δεν το διακινδυνεύεις αυτό» είπε σχετικά ο κ. Τσουρίδης.

«Δεν λέει πουθενά ο κανονισμός για εμπειρία σταθμαρχών. Μετά την εκπαίδευση αναλαμβάνει καθήκοντα», ανταπαντά σχετικά ο ΓΓ του ΟΣΕ, κ. Κιουτσούκης.

Το κομμάτι του ανθρώπινου λάθους, ως προς την εμπλοκή του σταθμάρχη Λάρισας, ερευνάται ήδη από τη δικαιοσύνη.

Η έρευνα ωστόσο για την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης αναμένεται να ανοίξει προς πάσα κατεύθυνση. 

Το νέο αποκαλυπτικό στοιχείο

Ένα αποκαλυπτικό στοιχείο που θα διερευνηθεί σε βάθος από τη Δικαιοσύνη ως προς το ανθρώπινο λάθος, αποτελεί το γεγονός ότι το σύστημα σηματοδότησης που υπάρχει και λειτουργεί στον σταθμό της Λάρισας, παρακολουθούσε επί 5,5 χιλιόμετρα το Intecity 62 να κινείται στην αντίθετη γραμμή. Εκτιμάται ως μια απόσταση και ένας χρόνος αρκετά ώστε να διαπιστωθεί ότι το τρένο είχε μπει σε λάθος γραμμή και, ενδεχομένως, να είχε αποφευχθεί η σύγκρουση.

«Ο σταθμός Λαρίσης έχει σύστημα σηματοδότησης το οποίο τελειώνει 5,5 χλμ. βόρεια της Λάρισας, είχε βγει το τρένο από αυτό το σύστημα, από αυτόν τον έλεγχο και λίγα χιλιόμετρα παρακάτω συνέβη το μοιραίο (…) Το γιατί ο σταθμάρχης δεν το είδε και δεν μπόρεσε να διορθώσει το λάθος –αν είναι λάθος, ό,τι πει η ανάκριση-, εκείνη τη στιγμή, αυτό θα του δουν στην ανακριτική διαδικασία. Πάντως, το τρένο είχε παρακολούθηση 5,5 ακόμη χιλιόμετρα μετά. Υπήρχαν οι κανονισμοί» ανέφερε ο σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης.

«Από τη στιγμή που έφυγε το τρένο με μια απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει» σημειώνει ο πραγματογνώμονας Αναστάσιος Δέδες.

Πάντως, από το ηχητικό ντοκουμέντο με το διάλογο μεταξύ σταθμάρχη και κλειδούχου πριν το τρένο ξεκινήσει τη διαδρομή του θανάτου, προκύπτει ότι ο σταθμάρχης δίνει έγκριση στην επιβατική αμαξοστοιχία να μπει στην αντίθετη γραμμή  στην οποία όμως ήδη κινούταν η εμπορική αμαξοστοιχία.

Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Βασίλη, να γυρίσω;

-Σταθμάρχης: Όχι, όχι άστο όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564.

-Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.

Ο σταθμάρχης, από το ηχητικό ντοκουμέντο, δεν φαίνεται να είχε αντιληφθεί το λάθος.

Τα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι δύο:

  1. Μπορούσε ο μηχανοδηγός να μην ακολουθήσει την εντολή του σταθμάρχη;
  2. Άκουγε το διάλογο ο μηχανοδηγός του εμπορικού τρένου; 

«Ο σταθμάρχης είναι ο διαχειριστής της γραμμής και άρα εκείνος γνωρίζει που ακριβώς υπάρχει αμαξοστοιχία» απαντά ως προς το πρώτο, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΣΕ, Νίκος Κιουτσούκης.

«Άκουγε, αλλά δεν είχε ειπωθεί κάτι στο διάλογο περί αντίθετης κατεύθυνσης» απαντά ο ίδιος, ως προς το δεύτερο ερώτημα.

«Με τον τρόπο που το είπε -χωρίς να του πει φεύγεις από τη γραμμή ανόδου- θεωρείται ότι φεύγει από τη γραμμή ανόδου, χωρίς να το πει όμως» επισημαίνει σχετικά ο πρ. δ/ντης Ασφαλείας και Κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Η έρευνα ωστόσο επεκτείνεται προς πάσα κατεύθυνση, μετά την νέα παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Ντογιάκου, για ευθύνες και άλλων προσώπων.

Σύμφωνα με πληροφορίες θα αναζητηθούν τυχόν παραλήψεις τελευταίων ετών για δικλίδες ασφαλείας που έπρεπε να υπάρχουν αλλά και για τον τρόπο επιλογής και τοποθέτησης του σταθμάρχη στην συγκεκριμένη θέση.

Γεραπετρίτης για Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων: Αυτό το δύσκολο και στενάχωρο έργο θα φτάσει μέχρι τέλους

«Στην άμεση σύσταση της υπερκομματικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας προχωρά η κυβέρνηση, δια του νέου υπουργού Μεταφορών Γιώργου Γεραπετρίτη. «Ο ελεγχόμενος δεν μπορεί να ορίζει τον ελεγκτή του» δηλώνει ο Νίκος Παππάς. Ο Αλέξης Τσίπρας, από το μηχανεργοστάσιο της ΤΡΕΝΟΣΕ, έκανε λόγο για μια προαναγγελθείσα τραγωδία. «Η κυβέρνηση δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από την αλήθεια, ελπίζω και κανείς άλλος», δηλώνει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

«Μου πετάχτηκαν αίματα στο κεφάλι – Τα κορίτσια τσίριζαν και ζητούσαν βοήθεια»

«Σηκώθηκα όρθιος και μου πετάχτηκαν αίματα στο κεφάλι. Φώναζαν “βοήθεια” τα κορίτσια, τσίριζαν. Δεν άνοιγε η πόρτα, είχε σφηνώσει. Έριξα κλωτσιά για να σπάσουμε το τζάμι, το χτύπησα τρεις φορές για να σπάσει. Μόλις γύρισα είδα έναν νεαρό που το έσπασε με πυροσβεστήρα» περιγράφει στη σοκαριστική του μαρτυρία επιβάτης της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας, ο οποίος επέβαινε στο δεύτερο βαγόνι, λίγο πριν από την σύγκρουση που σκόρπισε το θάνατο.

Όπως ανέφερε ο 39χρονος Λάζαρος Παπαζήσης μέσα από το νοσοκομείο: «ένας ένας και σιγά σιγά βγαίναμε από το παράθυρο. Δεν βλέπαμε, δεν είχε φώτα και ανάψαμε τον φακό από το κινητό».

Ο ίδιος, νοσηλευόμενος στην ορθοπεδική κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας, είναι ο πρώτος που κατέθεσε, μέσω του συνηγόρου του Γιώργου Μπαρτζωκη, παράσταση προς στήριξη της κατηγορίας εναντίον των φυσικών και ηθικών αυτουργών για την σύγκρουση των τρένων, στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Λάρισας.

Πηγή: ΕΡΤ