ΗΕφ.Μακεδονία φωτίζει πτυχές της πανεπιστημιοποίησης του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και του ρόλου του στη δημιουργία του νέου Διεθνούς Πανεπιστημίου. Ο Πρύτανης  κ. Τζιώνας μιλάει με θέρμη για την επικείμενη αλλαγή του ιδρύματος, ενώ αποκαλύπτει τις εσωτερικές αντιδράσεις, τις νέες σχολές
που δημιουργούνται από τη σύμπραξη των τεσσάρων ιδρυμάτων, και ξεκαθαρίζει το τοπίο αποφοίτησης των σημερινών φοιτητών.

Σε ποιο επίπεδο βρίσκονται οι ζυμώσεις για τη συγχώνευση του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης με τα ΤΕΙ Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και του Διεθνούς Πανεπιστημίου, για τη δημιουργία του Νέου Διεθνούς Πανεπιστημίου; Στόχος -όπως έχει ειπωθεί- είναι το νέο πανεπιστήμιο να προλάβει το μηχανογραφικό του Φεβρουαρίου, πιστεύετε ότι είστε κοντά;
Πράγματι, όλος ο αγώνας γίνεται για να είμαστε στο νέο μηχανογραφικό. Η διαδικασία έχει προχωρήσει, γιατί ξέρετε, το εγχείρημα είναι πολύπλοκο, καθώς εμπλέκει για πρώτη φορά στη χώρα μας τέσσερα ιδρύματα. Άρα, έχει μια εγγενή πολυπλοκότητα. Υπάρχει καλή πίστη και εμπιστοσύνη μεταξύ των τεσσάρων ιδρυμάτων. Είμαστε στη φάση που ρυθμίζουμε λεπτομέρειες, θα έλεγα καλύτερα ότι είμαστε λίγο πριν την τελική ευθεία για το Νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.
Πόσο ομαλή είναι η μετάβαση του ΤΕΙ σε ΑΕΙ;
Είναι μια ιστορία που κρατάει εδώ και ένα χρόνο, από τη σύλληψη έως σήμερα. Οι ζυμώσεις έγιναν μέσα στα ιδρύματα, μαζί με το υπουργείο και το μεγαλύτερο πρόβλημα -και η διεθνής βιβλιογραφία το θέτει- είναι η απόκτηση εμπιστοσύνης. Αυτό που πρέπει να γίνει δεν είναι πάντα εύκολο ούτε αυτονόητο, χρειάζεται να χτιστεί η εμπιστοσύνη των ιδρυμάτων και ακόμα περισσότερο να υιοθετηθεί μια νέα ιδρυματική ταυτότητα και κουλτούρα για το Νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Η συνέντευξη αυτή, έρχεται μόλις λίγα 24ωρα από τη σχεδόν ομόφωνη πρόθεση της Συγκλήτου μας και περιμένουμε να ολοκληρωθεί σύντομα η διαδικασία.
Είπατε ότι η Σύγκλητος αποφάσισε «σχεδόν ομόφωνα». Υπήρξαν αντιδράσεις;
Έχετε δίκιο, πάντα υπάρχουν εσωτερικές αντιδράσεις, είτε από τμήματα που βλέπουν ότι ίσως δεν τους εκφράζει απόλυτα το νέο ίδρυμα, είτε η ονομασία του τμήματος δεν είναι αυτή που θέλουν. Εμείς δεσμευόμαστε ότι από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του νέου ιδρύματος θα συνεχίσουμε να λύνουμε τέτοια προβλήματα. Παράλληλα, εγγυηθήκαμε -και το ίδιο έκανε και υπουργείο Παιδείας από την πρώτη στιγμή- ότι δεν θα έχουμε μετακινήσεις τμημάτων και προσωπικού.
Αυτό ισχύει και για τους φοιτητές; Δεν θα υπάρξουν μετακινήσεις σε άλλες πόλεις λόγω πιθανών αλλαγών των τμημάτων τους;
Κανείς δεν θα μετακινηθεί, ούτε τμήματα θα φύγουν από καμία πόλη. Αυτό είναι ξεκάθαρο και θα περιγράφεται με σαφήνεια στο νέο μηχανογραφικό.
Εκείνοι που είναι ήδη φοιτητές στο ΤΕΙ, θα αποφοιτήσουν από το νέο ΑΕΙ; Τι θα γίνει με τα παιδιά που μπήκαν πριν από τη συγχώνευση;
Προσπαθούμε να βρούμε διαδικασίες και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα το καταφέρουμε, καθώς βρισκόμαστε σε συμφωνία μεταξύ μας και θέλουμε τα παιδιά τα οποία βρίσκονται στις σπουδές τους -κάτω από κάποιες προϋποθέσεις όπου τα τμήματα θα μας ορίσουν- να μπορούν εφόσον το επιθυμούν να πάρουν και το νέο πτυχίο. Αν αυτό σημαίνει ότι θα παρακολουθήσουν στο πρόγραμμα σπουδών τους κάτι παραπάνω, δεν είναι παράξενο, αλλά μπορεί να γίνει. Αυτό που θέλω είναι να δώσουμε αυτή τη δυνατότητα με ακαδημαϊκά κριτήρια, γιατί δεν θέλουμε να υπάρχουν φοιτητές δυο ταχυτήτων.
Στη Θεσσαλία οι φοιτητές προχώρησαν σε καταλήψεις, καθώς όπως λένε υποβαθμίζεται ο τεχνολογικός χαρακτήρας των σπουδών τους. Περιμένετε ότι θα υπάρξουν ανάλογες αντιδράσεις;
Σίγουρα θα υπάρξουν αντιδράσεις, αλλά όχι σε μεγάλο βαθμό. Ξέρετε, εμείς από την αρχή της διαδικασίας κινούμαστε συναινετικά, οι φοιτητές με τους εκπροσώπους  τους συμμετείχαν στις περίπου 30 συνεδριάσεις της Συγκλήτου που έγιναν για αυτόν το λόγο.
Διορισμός ή εκλογή; Ποια είναι η άποψή σας για το νέο πλαίσιο διοίκησης του νέου πανεπιστημίου;
Πιστεύω ότι πρέπει να υπάρξει αρχικά μια Διοικούσα Επιτροπή, με εκπροσώπους από όλα τα ιδρύματα και νομίζω ότι κάπως έτσι θα καταλήξουμε, γιατί αυτό έχουμε αποφασίσει. Το άνοιγμα, η αρχή, γίνεται από ένα πανεπιστήμιο το οποίο μπορεί να είναι μικρότερο από εμάς, αλλά στην ουσία είναι αυτό που μας δίνει όλο το νομικό πλαίσιο και την τεχνογνωσία. Εγώ δεν θέλω επειδή είμαι το μεγαλύτερο από όλα τα ιδρύματα να διεκδικήσω κάτι παραπάνω. Σίγουρα προσφέρουμε πολλά ως Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης σ' αυτό το εγχείρημα και θέλουμε να είμαστε εκεί, να έχουμε δυνατή γνώμη, να συνενωθούμε αποτελεσματικά με τους άλλους, και να αξιοποιήσουμε μαζί όλα τα πλεονεκτήματα. Στο ερώτημά σας, θα σας έλεγα ότι η δική μου άποψη είναι ότι σε πρώτη φάση πρέπει να διοριστεί η νέα διοίκηση και μετά από ένα στάδιο ομογενοποίησης και ώσμωσης να πάμε σταδιακά σε μία εκλογική διαδικασία, το νέο ίδρυμα πρέπει να έχει ανοιχτούς δημοκρατικούς θεσμούς και να εκπροσωπεί τους ανθρώπους του.
ΟΙ ΝΕΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
Στο Νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος θα δημιουργηθούν -μεταξύ άλλων- πέντε νέες σχολές στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για νέα επιστημονικά πεδία;
Ο σχεδιασμός των  νέων σχολών έγινε σε επίπεδο νέου ιδρύματος και όχι πόλεων. Μέσα στο ίδιο campus θα μπορούσαμε να έχουμε τη δημιουργία νέων σχολών -όπως για παράδειγμα, ένα δικό μας όραμα είναι να δημιουργήσουμε κάτι που μας έλειπε, και αυτό ήταν μια Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών και το δημιουργήσαμε. Επειδή δεν μπορείς να δημιουργήσεις μια νέα σχολή αποκλειστικά με νέα τμήματα λόγω έλλειψης νέων θέσεων, πήραμε τμήματα –όπως για παράδειγμα της Προσχολικής Αγωγής και της Βιβλιοθηκονομίας- και τα εντάξαμε επιστημονικά στη νέα σχολή, και αυτό γίνεται αποδεκτό. Σ' αυτή την  περίπτωση δημιουργούμε μια νέα σχολή, με τμήματα τα οποία προϋπήρχαν και γίνεται αναδιάρθρωση προς όφελός τους, καθώς πρόκειται για τμήματα που δεν βλέπουν τον εαυτό τους πολύ στενά στις σχολές που ανήκαν, έχουν μια διαφοροποίηση. Επίσης προτείναμε ένα νέο τμήμα Δημόσιας Διοίκησης, και έγινε αποδεκτό. Άλλες σχολές άλλαξαν ονομασία -για παράδειγμα η Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών θα ονομαστεί Σχολή Μηχανικών και θα είναι σε επίπεδο νέου ιδρύματος, τόσο σε Θεσσαλονίκη όσο σε Σέρρες, χωρίς μετακίνηση τμημάτων. Εκεί εμείς πήραμε δυο εύρωστα παλιά και γνωστά τμήματα, της Πληροφορικής και των Ηλεκτρονικών, τα οποία συζήτησαν μεταξύ τους και συνενώθηκαν. Αντίστοιχα, κάναμε το ίδιο στο τμήμα Αυτοματισμού που υπήρχε στο ίδρυμά μας και το τμήμα Οχημάτων, τα οποία από τη συνένωσή τους δημιουργούν το τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης. Ξέρετε, έχουμε μελετήσει με τα αντίστοιχα γραφεία τις ανάγκες που υπάρχουν και θέλουμε να συνεισφέρουμε σε αυτή την κατεύθυνση, το νέο ίδρυμα να απαντήσει στις βασικές ανάγκες της παραγωγής και της κοινωνίας.
Παράλληλα, στο επίπεδο του νέου ιδρύματος υπάρχει μια νέα Φυσικομαθηματική σχολή που θα ιδρυθεί στην Καβάλα. Θα υπάρχουν και άλλες σε άλλους κόμβους του ιδρύματος, όπως  μια σχολή Σχεδιασμού στις Σέρρες, μια σχολή Γεωπονίας με τμήματα σε Θεσσαλονίκη και Δράμα, μια Σχολή Οικονομικών και Διοικητικών Επιστημών με τμήματα σε Θεσσαλονίκη, Σέρρες και Καβάλα, μια Σχολή Επιστημών Υγείας στη Θεσσαλονίκη, δεν έχει όμως ολοκληρωθεί ακόμα όλη η διαδικασία αλλά ούτε και οι τελικές ονομασίες, και ίσως στο τελικό σχέδιο υπάρξουν διαφοροποιήσεις. Ακόμη υπάρχουν και τα Ινστιτούτα Διεθνών Σπουδών στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Σίγουρα πάντως μιλάμε για ένα νέο πανεπιστήμιο που έχει τα εχέγγυα να αποτελέσει πραγματικά ένα ακαδημαϊκό ίδρυμα που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα άλλα ιδρύματα του εσωτερικού και του εξωτερικού. Εμείς θέλουμε να αξιοποιήσουμε ιδιαίτερα και τη διεθνή του διάσταση.

ΚΑΛΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΚΑΤΑ ΜΕΣΟ ΟΡΟ
Υπάρχουν φοιτητές που εισάγονται με πολύ χαμηλές βαθμολογίες, αρκετά κάτω από τη βάση.
Έχουμε όμως και φοιτητές που μπήκαν με πολύ υψηλές βαθμολογίες, σε τμήματα όπως της Φυσικοθεραπείας και της Διατροφής. Λίγα είναι εκείνα τα τμήματα που έχουμε κάτω από το ψυχολογικό όριο του 10 και βέβαια δεν είμαστε οι μόνοι. Η βαθμολογία καθορίζεται από τη ζήτηση και την προσφορά των σχολών, εμείς, ως κεντρικό ίδρυμα, έχουμε κατά μέσο όρο καλούς φοιτητές.
'Μ.τ.Κ'